علل بروز سنگ کلیه

مطلب را به اشتراک بگذارید

کلیه ها خون را تصفیه کرده و مواد زائد را از خون گرفته و تبدیل به ادرار می کنند. در بعضی از افراد این مواد زائد رسوب کرده یا کریستاله می شوند و باعث ایجاد سنگ می گردند . مکان قرار گرفتن سنگ به مراتب مهم تر از سایز سنگ می باشد ، زیرا سنگ می تواند در بعضی مواقع جلوی جریان ادرار را بگیرد. اگر سنگ درون کلیه بماند به ندرت مشکل آفرین است اما هنگامی که سنگ درون میزنای برود و باعث انسداد میزنای شود و جلوی جریان ادرار را بگیرد می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی  شود، زیرا این امر باعث پس زدن ادرار به کلیه شده و به نفرونهای موجود در کلیه فشار آورده و آسیب می رساند و این امر باعث درد کلیه ها می شود. هنگامی که سنگ از میزنای گذشته و به مثانه برسد درد کلیه  از بین می رود و می تواند در خارج شدن از مجرای ادرار یا با بزرگ شدن بیشتر سنگ در مثانه باعث ایجاد مشکلات متفاوتی شود 
  
دلایل ایجاد سنگ کلیه
ژنتیک 
بعضی از افراد به طور ژنتیکی کلیه های سنگ ساز دارند . بیشتر سنگهای کلیه ، سنگهای َکلسیُمی  هستند و میزان کلسیم بالا در ادرار   می تواند دلیل ایجاد این نوع سنگها شود . قابلیت داشتن کلسیم بالا در ادرار می تواند به صورت ژنتیکی به نسلهای دیگر انتقال پیدا نماید .
مکان جغرافیایی
میزان تشکیل سنگ کلیه به مکان جغرافیایی رابطه مستقیم دارد در آب و هوای گرم به علت کم آبی بدن، غلظت ادرار بالا رفته و باعث رسوب املاح موجود در ادرار شده و ایجاد سنگ کلیه نماید.

 

رژیم غذایی
رژیم غذایی می تواند در ایجاد سنگ کلیه نقش داشته باشد. مصرف غذاهای غنی از کلسیم در افرادی که کلیه های سنگ ساز دارند می تواند باعث ایجاد سنگ کلیه شود. همچنین پیروی از رژیم غذایی مناسب گروه خونی از ابتلا فرد به بیماری های کلیوی و ایجاد سنگهای کلیوی و مثانه جلوگیری می نماید.
داروها
بسیاری از داروها همچون داروهای مدر و یا داروهای ضد اسیدی که حاوی کلسیم زیاد هستند می توانند باعث ایجاد سنگ کلیه شوند. مصرف بیش از اندازه مکملهای ویتامین A و D می توانند میزان کلسیم در ادرار را بالا برده و باعث ایجاد سنگ در کلیه شوند.
روش جلوگیری از سنگ کلیه
تنها روشی که از به وجود آمدن سنگ کلیه جلوگیری می کند مصرف آب، حداقل روزانه ۲ لیتر (۹ لیوان) است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *