روغن زیتون و درمان موخوره

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و درمان موخوره

مو خوره با نام علمی (Trichoptilosis) همان دو شاخه شدن انتهای مو است که بروز آن در موهای خشک شایع تر است. هنگامی که لایه محافظ مو ، یعنی بشرﮤ مو (Cuticle) ، آسیب می بیند ، مو ضعیف شده و لایه میانی مو ، یعنی قشر مو (Cortex) ، بدون محافظ مانده و در نتیجه مو شکسته شده و دو شاخه می گردد.

موخوره ناشی از آسیب فیزیکی ، حرارت و یا آسیب شیمیایی به مو است که در خانم ها به دلیل استفاده بیش از حد از سشوار ، براشینگ کردن زیاد ، برس زدن مکرر موهای خیس با برس زبر، رنگ کردن مکرر و دکلره کردن مو ، استفاده از شامپوهای اسیدی یا قلیایی و فر دائمی شایع تر است.

موخوره ممکن است نشانه وجود اختلالات انتقال مس در بدن مانند سندرم منکز (Menkes disease) و سندرم شاخ اکسیپیتال (پس سری) (Occipital horn syndrome) باشد. این بیماری ها ، هر دو ژنتیکی بوده و ناشی از وجود اختلال در انتقال مس و کمبود میزان مس در بدن هستند. شیوع این دو نوع بیماری در مردان بیشتر است.

متاسفانه تنها روش درمانی موخوره کوتاه کردن مو هاست ، اما می توان با رعایت کردن موارد زیر از ایجاد موخوره پیشگیری کرد.

–    مو های خشک و آسیب دیده را با روغن زیتون ماساژ دهید.
–    موهایتان را بیشتر از ۳ بار در هفته نشویید ، زیرا شامپو موجب خشک شدن مو می گردد.
–    از شانه کشیدن موهای خیس خودداری کنید زیرا موی خیس آسیب پذیرتر است.
–    به جای برس گرد ، از برس تخت استفاده کنید.
–    اگر موهایتان خشک است ، از نرم کننده استفاده کنید.
–    از سشوار کشیدن ، صاف کردن و فر کردن مو اجتناب کنید.
–    نوک موهایتان را هر ۴ تا ۶ هفته کوتاه کنید تا نوک آسیب دیدﮤ مو از بین رفته و به بالا کشیده نشود.
–    برای کوتاه کردن مو از قیچی های تیز استفاده کنید زیرا قیچی کند خود موجب آسیب رساندن به مو می گردد.
–    برای جلوگیری از آسیب رسیدن به مو ، زیر آفتاب از کلاه استفاده کنید.

نقش روغن زیتون در درمان موخوره

روغن زیتون در درمان موخوره نقش اساسی دارد. روغن زیتون دارای ویتامین E است که روغن طبیعی مو را به موهای خشک برگردانده و از آسیب بیشتر به مو جلوگیری می کند.
موی انسان دارای روغنی طبیعی بنام سبوم (sebum) است که فقدان آن موجب خشک شدن پوست سر ، ریزش مو و ایجاد موخوره می گردد. روغن زیتون به پوست سر چسبیده و با افزایش جریان خون موجب مرطوب گشتن پوست و مو و رشد موهای سالم می گردد. ویتامین E موجود در روغن زیتون مانند یک نرم کننده قوی عمل می کند با این تفاوت که روغن زیتون ، بر عکس نرم کننده ها ، فاقد افزودنی های شیمیایی است. روغن زیتون ، با پوشاندن فولیکول (مسیری لوله مانند در ناحیه بخش مرکزی ریشه مو که مو در آنجا رشد می کند) و شفت مو (قسمتی که از پوست خارج شده و قابل رویت است) ، موخوره را درمان کرده و موهای شما را تقویت می کند.

برای تقویت مو ، تحریک رشد مو ، کاهش ریزش مو و کاهش شوره سر می توانید پوست سر تان را به مدت ۳ دقیقه با روغن زیتونی که دارای دمای معمولی اتاق است ، ماساژ داده و سپس موهایتان را با کمی شامپو بشوئید.

برای مرطوب کردن و درمان موخوره ، موهای خیس را به روغن زیتون آغشته و به سمت انتهای مو ماساژ دهید. بگذارید روغن زیتون ۳ تا ۵ دقیقه روی مو بماند ، سپس با کمی شامپو بشویید.

برای درمان موهای آسیب دیده ، روغن زیتون را گرم کرده و روی سر خود بمالید و موهایتان را با آن ماساژ دهید. بگذارید روغن زیتون نیم ساعت روی سرتان بماند. بعد از اینکه روغن زیتون جذب مو گشت ، موهایتان را بشورید.

توجه فرمایید که استفاده هر روز از روغن زیتون برای ماساژ مو توصیه نمی شود ، زیرا مو روغن طبیعی خود را تولید می کند و ممکن است روغن زیاد موجب ایجاد التهابات پوستی مانند شوره سر گردد. درمان موهای آسیب دیده با روغن زیتون نباید بیشتر از یکبار در هفته باشد.

دقت داشته باشید که برای داشتن موهایی سالم و درخشنده از روغن زیتون با کیفیت استفاده نمایید. همچنین خوردن روغن زیتون باعث شادابی هر چه بیشتر موها و پوست می گردد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *