رازیانه و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

رازیانه و خواص آن

سلامتی با رازیانه

رازیانه می تواند به بهبودی کم خونی، سوءهاضمه، نفخ، قولنج، اسهال، مشکلات تنفسی و مشکلات قاعدگی کمک کند. رازیانه در محصولاتی مانند خوشبو کننده های دهان وخمیر دندان نیز یافت می شود. صرف نظر از موارد مصرف رازیانه در این محصولات، خواص بسیار زیاد دارویی و سلامتی در این گیاه نهفته است که در این جا  به برخی از آنها اشاره می شود.

کمک به بهبود کم خونی

آهن و هیستیدین موجود در رازیانه در درمان کم خونی کاربرد دارد و این امر به دلیل آن  است که آهن عامل اصلی در تولید هموگلوبین است، هیستیدین تولید هموگلوبین را افزایش می دهد و همچنین به تشکیل سایر اجزا ء خونی نیز کمک می کند.

جلوگیری از سوءهاضمه

در میان مردم هندوستان جویدن رازیانه بعد از هر وعده ی غذایی  بسیار مرسوم است. این کار به هضم غذا و جلوگیری از بوی بد دهان کمک می کند. برخی از  مواد موجود در رازیانه اسید معده را تحریک کرده و هضم غذا را سرعت می بخشند. رازیانه با داشتن موادی مانند آنتول و سینول، عفونت های معده ای و روده ای را  کاهش می دهد و به جذب آسانتر مواد غذایی  کمک می کند.

جلوگیری از نفخ 

رازیانه به دلیل دار بودن آسپارتیک اسید برای درمان نفخ بسیار سودمند است. همچنین عصاره ی رازیانه می تواند به درمان سرما خوردگی و  آنفولانزا نیز  کمک نماید.

پیشگیری از یبوست 

دانه های رازیانه به عنوان ملین عمل می کنند. زبری رازیانه باعث پاکسازی روده ها می شود و با کمک به حرکت روده ها می تواند در پیشگیری و درمان یبوست موثر باشد.

کمک به درمان اسهال 

در صورتیکه دلیل اسهال فعالیت باکتری ها باشد، رازیانه به دلیل داشتن موادی مانند آنتول و سینول که موادی با خاصیت ضد عفونی کنندگی و ضد باکتریایی هستند  به درمان اسهال کمک می کند.

کمک به درمان قولنج

مواد پلیمری موجود در رازیانه مانند فیتواستروژن برای درمان قولنج بسیار مفید است.

کمک به درمان مشکلات تنفسی

رازیانه در درمان گرفتگی مجاری تنفسی، برونشیت و سرفه موثر است. دلیل این امر وجود سینول و آنتول است، این دو ماده علاوه بر داشتن خاصیت ضد باکتریایی، به عنوان  یک ماده خلط آور نیز عمل می نماید.

کاهش مشکلات مربوط به قاعدگی 

رازیانه با تنظیم نمودن عملکرد هورمون های بدن علائم مربوط به زمان قاعدگی را کاهش می دهد و به تنظیم  آن کمک زیادی می نماید.

به یاد  داشته باشید که مصرف رازیانه به مقدار مناسب، مفید است و استفاده بیش از حد آن  می تواند مضر باشد. در نتیجه مصرف بیش از حد این گیاه به دلیل دارا بودن ماده آنتول می تواند خطرناک باشد، زیرا موادی که می توانند باکتری ها  را در مقیاس کم ازبین ببرند، مصرف بیش از حد آنها با ازبین بردن باکتری های مفید  می تواند  مضر باشد. همچنین مصرف بیش از حد و اندازه رازیانه می تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی، بالا رفتن تپش قلب و نا منظم کردن ضربان قلب شود.

مصرف انواع چای سبز حاوی رازیانه بهترین روش جذب خواص فوق العاده رازیانه در طول روز است.

پیش از پیروی از هرگونه رژیم غذایی با پزشک خود مشورت نمایید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *