رابطه نمک و سرطان معده

مطلب را به اشتراک بگذارید

رابطه نمک و سرطان معده

دکتر استفانی فیی مدیر برنامه علمی سازمان تحقیقات جهانی سرطان World Cancer Research Fund International درباره این پروژه تحقیق کرده است.

سرطان معده سومین عامل مرگ در اثر سرطان و پنجمین سرطان شایع جهان می باشد.این نوع سرطان دارای علائم اندکی است و هیچگونه آزمایش غربالگری کارآمدی نیز ندارد. افراد مبتلا به این نوع سرطان در سراسر جهان روبه نزول است، اما با این حال عامل بسیاری از مرگ و میر ها در جهان است. پیشگیری از سرطان معده به شیوه زندگی و رژیم غذایی بستگی دارد.

تحقیقات جدید درباره سرطان معده

در آخرین گزارش این پروژه به نتایج قوی دست یافتند که، علت اصلی ابتلا به سرطان معده غذاهای نمک سود می باشد. غذاهایی مانند گوشت،ماهی و سبزیجات نمک سود. تحقیقات نشان می دهد که با مصرف بیشتر این نوع غذاها شانس ابتلا به سرطان معده نیز افزایش می یابد.

شواهد بدست آمده و مطالعات انجام شده در درجه اول از آسیا، به ویژه ژاپن و کره می آید بخاطر اینکه بسیاری از غذاهای سنتی بجای فریز غذاها، که روشی شایع در غرب است، نمک سود و تخمیر می کنند.

نمک دریا کم سدیم یددار ۴۰۰ گرمی 

چگونه ممکن است غذاهای نمک سود خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد؟

دانشمندان معتقدند که افزایش خطر سرطان معده از غذاهای نمک سود می باشد، زیرا حاوی مقدار زیادی نمک است که در فرآیند نمک سود برای حفظ مواد غذایی اضافه می شود. تحقیقات تجربی نشان می دهد که نمک لایه پوشاننده معده را از بین می برد و باعث زخم می شود و اگر این زخم از سمت چپ معده شروع شود تبدیل به سرطان معده می شود. 

عفونت با هلیکوباکتر پیلوری، باکتری که باعث آسیب دیواره معده شده و با حضور نمک نیز شرایط بسیار بدتری را ایجاد می کند. عفونت هلیکوباکتر پیلوری در بخش هایی از آسیا نسبتا شایع است و عامل سرطان معده نیز است.

درباره مواد غذایی پرنمکی که شامل موارد ذکر شده نباشد؟

شواهد نمک موجود در مواد غذایی کشورهای دیگر بی نتیجه است چون مشکل در اندازه گیری نمک کل است. شواهد مصرف نمک کل در سراسر جهان ارتباط مستقیمی با سرطان معده را نشان می دهد. اما تحقیقات بیشتری برای بررسی تاثیر غذاهای پرنمک که در کشورهای غربی مصرف می شود باید انجام شود.

توصیه ما برای پیشگیری از سرطان معده

سازمان جهانی سرطان توصیه می کند که مصرف نمک روزانه از ۵ گرم کمتر باشد. این مقدار توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) است و این مقدار گفته شده نیاز روزانه شما را تامین می کند بدون اینکه احتمال خطر سرطان معده در بدن را افزایش دهد. این بسیار مهم است که از میزان سدیم موجود در غذاهای روزمره ای مثل نان و سوپ و غذاهای فرآوری آگاهی داشته باشید. اگر بتوانیم مقدار نمکی که مصرف می کنیم کاهش دهیم خطر ابتلا به سرطان معده نیز کم می شود. از بهترین راه ها می توان به جایگزین کردن نمک دریا کم سدیم به جای نمک طعام اشاره کرد. 

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *