رابطه درمان دیابت نوع دو با قطع سیگار

مطلب را به اشتراک بگذارید

رابطه درمان دیابت نوع دو با قطع سیگار

طی سال های اخیر چند تحقیق نشان داده است که سیگار می تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. بررسی ها نشان داده به دنبال استعمال بیش از ۴۰ نخ سیگار در روز، احتمال ابتلا به دیابت در مردان ۴۵درصد و در زنان ۷۴درصد افزایش می یابد…
تحقیقات اخیر پژوهشگران ژاپنی نشان داده حتی کسانی که در معرض دود سیگار قرار دارند هم ممکن است به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند. دیابت نوع ۲ بیماری رایجی است که مکانیسم آن هنوز کاملا روشن نشده است. تا مدت ها به نظر می رسید این بیماری تنها در افرادی ظهور می کند که از نظر ژنتیکی زمینه آن را دارند اما به نظر می رسد در کنار ژنتیک، جنبه های گوناگون زندگی مدرن هم سبب افزایش قندخون و ایجاد اختلالاتی در کارکرد پانکراس می شود که از مهم ترین آنها می توان به عدم تحرک و دریافت کالری بالا اشاره کرد.
تحقیقی که در سال ۱۹۹۵ انجام شد نشان داد سیگار نیز می تواند عامل ابتلا بهدیابت باشد. محققان پس از بررسی ۵۱ هزار و ۵۲۹ فرد آمریکایی اعلام کردند مردانی که روزانه ۲۵ نخ سیگار می کشند،۲ برابر بیش از سایرین در معرض ابتلا به دیابت هستند. نکته جالب اینجاست که در مقایسه با سایر افراد، افراد دیابتی کمتر از ۴۵ سال بیشتر به کشیدن سیگار گرایش پیدا می کنند و خوشبختانه با افزایش سن، میزان ترک سیگار در آنها بیشتر است.
● چرا دیابتی ها بیشتر سیگار می کشند؟
آیا می دانستید احتمال فوت نابهنگام در دیابتی هایی که سیگار می کشند ۲ برابر دیابتی های غیرسیگاری است و اینکه وقتی سیگار و دیابت همراه هم می شوند احتمال بروز مشکلاتی نظیر ناراحتی های قلبی ۱۴ برابر بیش از زمانی خواهد بود که فقط مبتلا به دیابت هستیم یا فقط سیگار می کشیم. متاسفانه باورهای نادرستی بین مبتلایان به دیابت در رابطه با سیگار وجود دارد که باعث شده میزان گرایش به آن افزایش یابد. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم تا با تصحیح آنها در ترک سیگار شما نقشی داشته باشیم.
● سیگار به کنترل وزن کمک می کند
تحقیقات انجام شده نشان داده ترک سیگار می تواند طی ۱۲ ماه سبب افزایش ۵/۴ کیلویی وزن در زنان و ۳/۲ کیلویی در مردان شود. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت از ترس افزایش وزن سیگار خود را نه تنها کنار نمی گذارند بلکه تعداد نخ های استعمالی را افزایش می دهند. درست است که افزایش وزن برای مبتلایان به دیابت خطرناک است اما نباید فراموش کرد که وزن قابل کنترل است اما عوارض کشیدن سیگار به مراتب خطرناک تر از افزایش وزن است. سیگار را ترک کنید و با افزایش فعالیت فیزیکی، وزن خود را کنترل کنید.
● سیگارکشیدن استرس را کاهش می دهد
بسیاری از سیگاری ها به ویژه آنهایی که مبتلا به دیابت هستند، می گویند سیگار می کشند تا استرس شان کاهش یابد. زندگی با دیابت سخت است و ممکن است استرس زیادی را به فرد منتقل کند اما جالب است بدانید تحقیقات نشان داده افراد سیگاری بعد از ترک سیگار می گویند استرس کمتری دارند و خواب آنها نیز بهبود پیدا می کند.
● سیگار انرژی بیشتری می دهد و مانع از افسردگی می شود
در مقایسه با افراد غیردیابتی، دیابتی ها بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. در حالی که ۳ تا ۴ درصد افراد سالم به افسردگی دچار می شوند، ۱۴ درصد دیابتی ها دچار افسردگی اند. نکته جالب اینجاست که براساس بررسی های انجام شده روی مبتلایان به دیابت، کسانی که سیگار می کشند و به نیکوتین وابسته اند یا با ترک سیگار مشکل دارند بیشتر دچار افسردگی می شوند. در واقع یک سیکل معیوب وجود دارد. افسرده ها به کشیدن سیگار روی می آورند و سیگار خود مسبب افسردگی است.
● سیگار عامل تشدید بیماری های وابسته به دیابت است
بارها شنیده ایم که سیگار احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی – عروقی را افزایش می دهد و میزان ابتلا به سکته های قلبی، مغزی و تنگی عروق سیگاری ها بیشتر است. از سوی دیگر دیابت نوع ۲ نیز احتمال بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. وقتی این دو با هم همراه می شوند احتمال بروز ناراحتی های قلبی – عروقی و سایر ناراحتی های وابسته به دیابت مانند نفروپاتی یا بیماری های چشمی هم افزایش می یابد.
● مقاومت به انسولین و سایر بیماری های متابولیسمی
بررسی های اخیر نشان داده سیگار کشیدن می تواند به طور تدریجی میزان قندخون را بالا ببرد و در ضمن حساسیت ارگان ها و بافت های بدن را به انسولین پایین آورد. در مقایسه با غیرسیگاری ها بدن سیگاری های حرفه ای به انسولین حساسیت کمتری دارد و جالب است که چند هفته یا چند ماه بعد از ترک سیگار این حساسیت مجددا باز می گردد. دلایل بسیاری می تواند توجیه گر مقاومت بدن سیگاری ها به انسولین باشد. سیگار کشیدن با چاقی مرکزی که یکی از فاکتورهای مهم در مقاومت به انسولین است مرتبط است.
از سوی دیگر دریافت نیکوتین می تواند سبب افزایش میزان زیادی از هورمون هایی نظیر کورتیزول، کاتکولامین، گلوکاگون و هورمون رشد شود که اثر انسولین را مختل می کنند. سیگار کشیدن همچنین سبب کاهش فشارخون در بافت های ماهیچه ای می شود که این امر نیز حساسیت به انسولین را کاهش می دهد. میزان اسیدهای چرب بالا در خون افراد سیگاری نیز از دیگر عوامل کاهش حساسیت به انسولین در این افراد است.
● نشانگان متابولیک
نشانگان متابولیک شامل چاقی مرکزی، کاهش حساسیت به گلوکز، افزایشفشارخون و اختلال در مکانیسم چربی است. در افراد سیگاری به طور معمول میزان تری گلیسرید خون بالا و میزان کلسترول HDL پایین است. در مقایسه با افرادی که سیگار نمی کشند، افراد سیگاری بیشتر دچار چاقی مرکزی به ویژه در ناحیه شکم و پهلو می شوند. نیکوتین از جمله اصلی ترین عواملی است که در نشانگان متابولیک به ویژه کاهش حساسیت به انسولین نقش دارد. تحقیقات نشان داده در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، سیگارکشیدن و مصرف آدامس نیکوتین دار هم می تواند میزان حساسیت به انسولین را کاهش دهد.
● ترک سیگار یعنی طولانی شدن عمر 
نتایج بسیاری از تحقیقات کلینیکی و تجربی در رابطه با استعمال دخانیات، افزایش قندخون و بیماری های مربوط به دیابت حاکی از آن است که نیکوتین و سایر ترکیبات سمی سیگار می تواند عوارض و بیماری های وابسته به دیابت را تشدید کند. ترک سیگار شاید بهترین راه برای کنترل قندخون و رهایی از بسیاری از عوارض ثانویه آن باشد. لازم است در رابطه با آثار منفی استعمال دخانیات و تاثیر آن در دیابت بیشتر صحبت شود تا ذهن مردم در رابطه با آن روشن تر شود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *