خواص و مضرات باقلا

مطلب را به اشتراک بگذارید

خواص و مضرات باقلا

باقلا گیاهی است با نام علمی VICIA FABA از خانواده نخود. بشر از قدیم با این گیاه آشنا بوده و حداقل ۶ هزار سال قبل از میلاد در مناطق وسیعی از شرق مدیترانه کشت می شده است. باقلای تازه و سبز تا ۸۰ درصد و نوع خشک آن تا ۱۸ درصد آب دارد. ترکیب های مهم آن شامل اسیدهای آمینه مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی است.
باقلا دارای مقدار زیادی ال دوپا (L DOPA) است؛ ماده ای که سال هاست در درمان پارکینسون مورد استفاده قرار می گیرد. اثر دیگر باقلا در کنترل پرفشاری خون است. بنابراین به کسانی که فشار خون دارند، خوردن آن توصیه می شود. علاوه بر اینها باقلا دارای خاصیت افزایش دهندگی قوای جنسی است.
اما باید دانست که این ماده غذایی سرشار از تیرامین بوده و افرادی که داروهای مهارکننده منوآمین اکسیداز (MAO) مصرف می کنند، باید از خوردن آن خودداری کنند. همچنین باقلا برای افرادی که دارای کمبود آنزیم گلوکز ۶ فسفات و هیدروژناز هستند (مبتلایان به فاویسم)، ممنوع است؛ چون دارای ترکیب های ویسین، کنویسین و ایزواورامیل است و ممکن است باعث خطر مرگ شود.

کشت باقلا از قدیم در نواحی مرکزی ایران و به خصوص کاشان مرسوم بوده است. بهترین باقلای ایران از نظر کیفیت و پخت مربوط به این ناحیه است. مصرف باقلا می تواند به صورت تازه یا از خشک شده آن یا نوع فریزکرده آن صورت گیرد. گاهی باقلا را به صورت کنسرو شده هم مصرف می کنند. اما مهم ترین خواصی که تاکنون در منابع علمی از باقلا گزارش شده است از جمله ضدپارکینسون، افزایش دهنده قوای جنسی، ادرارآور ، خلط آور، دارای خواص استروژنی، مقوی معده و تنظیم کننده پرفشاری خون است. باوجود تمامی این خواص، باقلا به شدت نفاخ بوده و به همین دلیل از قدیم در ایران، آن را با مواد معطر و گیاهان ضدنفخ مصرف می کرده اند. با توجه به اینکه شرایط آب و هوا در ترکیب ها و آثار گیاهان به طور مستقیم تاثیر می گذارد، آمار ایجاد حساسیت و مسمومیت حاصله از باقلای نواحی شمالی ایران بیشتر از باقلای کاشان و نواحی دیگر است.

مضرات :
باقلا در بعضی از اشخاص تولید نفخ و سنگینی سر و معده می کند برای جلوگیری از این عوارض باید ابتدا باقلا را پوست کنده و بجوشانید و آب آنرا دور بریزید . سپس به آن مقدری آب اضافه کرده و بعد از پختن با روغن بادام و ادویه گرم مانند دارچین و فلفل بخورید .
مصرف باقل
ای تازه ممکن است تولید مسمومیت و حساسیت شدید بکند که گاهی موجب مرگ می شود بنابراین باید در خوردن باقلای تازه و خام احتیاط کنید . معمولا اشخاصی که به باقلای تازه حساسیت دارند فاقد یک آنزیم مخصوص هستند.

باقالا و گروه خون : مصرف باقالا برای گروه خونی AB مضر می باشد و برای دارندگان گروه های خونی O ، B و A بلامانع است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *