جو دوسر و ورزشکاران

جو-دوسر-و-ورزشکاران-2

مطلب را به اشتراک بگذارید

در مورد جو دوسر و فواید مصرف آن توسط ورزشکاران در این مطلب برای شما توضیح خواهیم داد.

با ما همراه باشید.

جو دوسر و ورزشکاران

فواید جو دوسر بر عملکرد ورزشکاران

ورزشکاران به طور منظم فعالیت های فیزیکی شدیدی را انجام می دهند و به همین دلیل، نیاز به مقدار زیادی انرژی و مواد مغذی دارند. ورزش کلیدی برای یک زندگی سالم است، اما خوردن مواد غذایی ناسالم و یا اصلاً نخوردن، می تواند منجر به بروز نتایج نامطلوب شود.

خوردن غذاهای مناسب در مقادیر مناسب، اثرات ورزش کردن را افزایش می دهند و به ورزشکاران، انرژی کافی برای پیشرفت در رشته های ورزشی مورد نظرشان را می دهد.

به کاهش وزن و کنترل آن کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند که خوردن جو دوسر برای صبحانه، سطح قندخون را کنترل می کند و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

مصرف جو دوسر بر عملکرد ورزشکاران

ترکیب اصلی جو دوسر، کربوهیدرات است. ترشح آهسته انرژی موجود در آن، به دلیل کربوهیدرات های پیچیده آن، به تثبیت سطح قند خون کمک می کند، بنابراین خوردن جو دوسر برای صبحانه، بر میزان سطح قند خون تأثیر زیادی دارد. جو دوسر چربی های ناخواسته کلسترول خون را از بین می برد و مقادیر زیادی از کربوهیدرات ها را فراهم می کند. کربوهیدرات منبع اصلی تولید انرژی برای ورزشکاران است.

جو دوسر، ماده غذایی بسیار مغذی برای ورزشکاران است. غله ای است که برای قلب مفید و منبع خوبی از کربوهیدرات ها، فیبر محلول، پروتئین، ویتامین  Bو، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، روی، اسید فولیک، سلنیوم، فسفر، پتاسیم و سدیم است. جو دوسر، قادر است کلسترول بد خون را کاهش دهد و سطح کلسترول خوب را در بدن حفظ کند.

جو دوسر انرژی ورزشکاران را در هنگام تمرین به مدت طولانی تری حفظ کرده و از طریق کاهش جذب گلوکز به جریان خون، اشتها را محدود می کند. مطالعات علمی نشان می دهند که جو دوسر سوخت و ساز بدن را به طور مطلوبی تغییر داده و مصرف آن، ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل از انجام ورزش های شدید، کارایی بدن را افزایش می دهد.

فیبر نامحلول، عبور مواد غذایی را در مسیر گوارش سرعت می بخشد و به کاهش یبوست کمک می کند. نوع دیگری از فیبر موجود در جو دوسر، بتا گلوکان است که کلسترول را کاهش می دهد و به همراه سیستم واکنش ایمنی بدن، به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک می کند.

سوپ و یا صبحانه جو دوسر تهیه شده با آب و بدون مواد شیرین کننده همچون قند و شکر، موجب می شود دونده ها سریع تر و به مدت طولانی تری بدوند.سبوس جو دوسر نیز، صبحانه ای خوشمزه و آسان است که بدن شما را پس از یک خواب خوب شارژ کرده و انرژی مورد نیازتان را تأمین میسازد.

 سبوس جو دوسر را با آب یا شیر مخلوط کرده و مقداری آجیل و یا میوه خشک یا تازه را به آن اضافه کنید. این مخلوط را بپزید و میل کنید تا از فواید آن بهره مند شوید.

جو دوسر و ورزشکاران و ویتامین ها

ویتامین B:

این ویتامین برای سوخت و ساز بدن ورزشکاران مهم می باشد. مقدار انرژی، سلامتی مغز و عملکرد عضلات را بالا می برد.

شامل ویتامین های B3, B5, B6, B7, B9 می باشد. اغلب تخم مرغ به عنوان منبعی سرشار از ویتامین B معرفی می شود، ولی جو دوسر در این زمینه منبع غنی تری می باشد.

اگر چه که دارای ویتامین B12 نمی باشد ولی این کمبود را با منبع سرشار ویتامین B خود جبران می کند. نصف فنجان از جو دوسر می تواند شما را تا ساعت ها با انرژی نگه دارد و ویتامین B بدن شما را تأمین کند.

منیزیم:

منیزیم باعث رفع گرفتگی عضلانی ، ترمیم و رشد سلول های عضلانی می شود. همچنین باعث کاهش کلسترول خون و کاهنده هورمون های استرس زایی است، که هنگام ورزش فعال می شوند می باشد. کمبود منیزیم می تواند باعث ایجاد کوفتگی در بدن شود که هیچ ورزشکاری از این اتفاق خوشنود نخواهد شد، این حالت در آینده می تواند باعث بی خوابی و اختلال در تمرینات آینده شود. جو دوسر دارای ۲۷۵ میلی گرم منیزیم در هر ½ فنجان می باشد.

فیبر:

جو دوسر حاوی فیبر بالایی است. این غله استقامت بیشتری را در ورزشکاران القا می کند. بر طبق نتایج حاصل از تحقیقات در استرالیا، آن دسته از ورزشکارانی که به مدت ۳ هفته جو دوسر مصرف کرده بودند، چهار درصد استقامت بیشتری در مقایسه با دیگر ورزشکاران داشتند.

پروتئین:

تا حالا به این اندیشیده اید که ورزشکارانی که گیاه خوار هستند چگونه پروتئین مورد نیار بدن خود را تأمین می کنند؟ جو دوسر! مصرف یک وعده جو دوسر معادل یک تخم مرغ می باشد. ½ فنجان جو دوسر دارای ۷ گرم پروتئین می باشد. نکته مثبت دیگری که جو دوسر نسبت به تخم مرغ دارد این است که فاقد کلسترول، چربی های مضر و مواد فاسد پذیر می باشد. شما به آسانی می توانید جو دوسر را در اسموتی خود مخلوط کنید و چند بار در روز از آن استفاده کنید بدون نیاز به پودرهای انرژی زا.

آهن:

در هر ۱/۲ فنجان از جو دوسر ۴ میلی گرم آهن وجود دارد. که این مقدار معادل ۱/۳ میزان مجاز آهن در روز می باشد. استفاده از جو دوسر همراه با منبعی از ویتامین C مانند، لیمو، پرتقال، سیب، کیوی ، توت، باعث بالا بردن جذب مواد معدنی مغذی می شود. 

بتا گلوکان:

فیبر محلول موجود در جو دوسر مزایای بسیاری برای بدن انسان دارد. در درجه اول شما را سیر نگه می دارد و باعث کاهش کلسترول خون می شود. به شما کمک می کند تا کمر باریک داشته باشید. برای ورزشکارانی که به دنبال داشتن انرژی، سلامت جسمانی به همراه تمرینات سخت هستند بهترین گزینه می باشد. یکی از بهترین منابع غذایی برای کمک به کاهش وزن خصوصاً در محدوده دور شکم می باشد.

هنگامی که ۹۰ دقیقه یا بیشتر سخت تمرین می کنید، شما نیاز به یک رژیم غذایی دارید که بتواند به شما کمک کند تا در بهترین و بیشترین توان خود عمل کنید و بعد از آن به سرعت بهبود و ریکاوری پیدا کنید.

جو دوسر و ورزشکان و نکات مهم

چرا ورزشکاران باید از جو دوسر استفاده کنند

 جو دوسر مدت طولانی شما را سیر نگه می دارد، دارای فیبر زیادی می باشد، قیمت مناسبی دارد و دارای دستور پختی آسان است. می توانید آن را در مایکروویو یا فِر بپزید و حتی بطور خام میل نمایید.

جو دوسر محدودیت سنی ندارد. ورزشکاران می توانند به دلایل بسیاری از جو دوسر استفاده کنند. به همین دلیل است که بدن سازان از آن استفاده می کنند و این ماده غذایی در برنامه غذایی ورزشکاران قرار دارد. اگر ورزشکار هستید پس بدن شما به مقداری کربوهیدرات و پروتئین نیاز دارد که می توانید از جو دوسر کسب کنید بدون این که نگران بالا رفتن قند خون باشید.

اما اگر تمرین شما طولانی تر از این باشد، بدن شما از استراتژی های زیر استفاده می کند:

  • Joy Dubost، متخصص تغذیه، می گوید: “مصرف کربوهیدرات ۳ تا ۴ روز قبل از یک رویداد مثل مسابقه فوتبال، می تواند به بهبود ذخایر گلیکوژن شما کمک کند.”

  • از یک رژیم غذایی که ۷۰ درصد کالری آن از کربوهیدرات ها، نان، غلات، پاستا، میوه ها و سبزیجات تأمین می شود، برای ذخیره کربوهیدرات ها استفاده کنید.

  • در روز مسابقه یا تمرین، آخرین وعده غذایی خود را ۳ تا ۴ ساعت قبل از شروع میل کنید.

  • پس از ورزش و تمرینات سخت، کربوهیدرات ها را دوباره مصرف کنید. مانند غلات کامل مثل جو دوسر و کینوا یا سبزیجاتی مثل هویج، که هر دو کربوهیدرات اند و یک منبع غنی از مواد مغذی را فراهم می کنند.

  • پروتئین به اندازه کافی دریافت کنید، اما نه خیلی زیاد:

  • پروتئین سوخت زیادی برای انرژی بدن فراهم نمی کند. اما شما نیاز به حفظ و سلامت عضلات خود دارید که برای این منظور به پروتئین احتیاج دارید.

  • چربی مصرف کنید، اما چربی های سالم:

  • در مسابقات طولانی مدت مانند ماراتن، بدن شما هنگامی که میزان کربوهیدرات کاهش می یابد، چربی را به انرژی تبدیل می کند. اکثر ورزشکاران چربی های مورد نیاز خود را از طریق دستورالعمل های غذایی حاوی چربی های غیر اشباع مانند آجیل، آووکادو، زیتون، روغن های گیاهی و ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و تن ماهی، تأمین می کنند. اما از مصرف غذاهای چرب در روز مسابقه، برای جلوگیری از ناراحتی های معده اجتناب کنید.

  • در فواصل زمانی کوتاه مایعات بنوشید:

  • ورزش های سخت، به ویژه در آب و هوای گرم، می توانند به سرعت باعث از دست رفتن آب بدن شوند. از دست دادن آب بدن، باعث اختلال در عملکرد ورزشکار می شود. و در موارد شدیدتر سلامتی را تهدید می کند.

  • Joshua Evans، پزشکی در بیمارستان کودکان میشیگان در دیترویت و متخصص کم آبی می گوید، یکی از راه های کنترل هیدراتاسیون و از دست دادن آب بدن، کنترل رنگ ادرار است. رنگ زرد ادرار به این معنی است که مایعات به اندازه کافی دریافت می کنید. ادرار زرد روشن یا تیره به این معنی است که مایعات بدن شما کم است. از آنجایی که ورزش و تمرینات سخت باعث می شود که مایعات بدن به سرعت دفع شوند، پس بهتر است قبل و همچنین در طول انجام بازی، مایعات، به خصوص آب بنوشید.

  • الکترولیت ها را جایگزین کنید:

    عرق کردن مایعات و الکترولیت های بدن را دفع می کند. الکترولیت ها به انتقال سیگنال های عصبی در بدن شما کمک می کنند. برای جایگزین کردن آن ها، نوشیدنی های ورزشی را از دست ندهید. اگر شما همچنان از طریق عرق کردن آب بدن را از دست می دهید، نوشیدنی های ورزشی را با مقدار برابر آب رقیق کنید تا بهترین تراز بین مایعات و الکترولیت های بدن را به دست آورید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *