جعفری و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

جعفری و خواص آن

جعفری با نام علمی (Petroselinum crispum) گیاهی دوساله از خانواده چتریان است که معمولاً بصورت تر و یا خشک در انواع غذا و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه خوراکی ، بومی منطقه مدیترانه بوده و دارای ویتامین های زیادی از قبیل ویتامین A ، C ، E ، K ، تیامین و فولات و همچنین مواد معدنی مختلف مانند کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم ، منگنز ، فسفر و روی است.

خواص جعفری

هر ۱۰۰ گرم جعفری دارای ۳۶ کالری است وعلاوه بر مزه خاصی که به غذا می بخشد ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد بیماری های مختلف است که در اینجا به چندین مورد اشاره می کنیم.

جلوگیری از سرطان

مطالعات نشان داده است که جعفری دارای ترکیبی خاصی بنام میریستیسین (Myristicin) است که از ایجاد تومور ، به خصوص در ریه ها، جلوگیری کرده و با مولکول های اکسیده شده مبارزه می کند. میریستیسین ترکیبات سرطان زا موجود در سیگار را خنثی کرده و در مبارزه با سرطان روده و پروستات نقش اساسی دارد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

جعفری غنی از آنتی اکسیدان است که با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و از بروز استرس اکسیداتیو در سلولها جلوگیری می کند. رادیکال های آزاد ، اتم هایی با الکترون های جفت نشده هستند که به سلول های سالم حمله کرده و الکترون آن ها را می دزدند ، که این امر موجب آسیب دیدن سلول های سالم می شود. اما آنتی اکسیدان های موجود در جعفری ، این رادیکال ها را خنثی کرده و از آسیب رساندن آن ها به سلول های سالم جلوگیری می کنند. لوتئولین که نوعی آنتی اکسیدان موجود در جعفری است به متابولیسم کربوهیدرات کمک کرده و خاصیت ضد التهابی نیز دارد. جعفری دارای ویتامین A و C می باشد که هر دو از آنتی اکسیدانهای قوی هستند.

خاصیت ضد التهابی

لوتئولین و ویتامین C موجود در جعفری هر دو دارای خاصیت ضد التهابی هستند و از بروز بیماری های التهابی مانند آرتروز استخوانی و روماتیسم مفصلی جلوگیری می کنند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A و C موجود در جعفری موجب حفظ سلامت و ارتقای سیستم ایمنی بدن می گردند. ویتامین C برای کلاژن که اصلی ترین پروتئین رشته‌ای موجود در بافت همبند است ، ضروری است. کلاژن نه تنها موجب تسریع ترمیم زخم ها می شود ، بلکه در حفظ سلامت استخوانها و دندان ها نیز نقش اساسی دارد. ویتامین A نیز موجب تقویت غشاهای مخاطی، پوشش چشم ها ، دستگاه تنفسی، دستگاه ادراری و روده می گردد. بعلاوه ، لنفوسیت ها و یا همان سلول های سفید خون ، برای مبارزه با عفونت درون بدن ، نیازمند ویتامین A هستند.

ارتقای سلامت قلب

هموسیستئین اسیدآمینه ای است که میزان بالای آن در بدن موجب تخریب شریان ها می گردد ، اما فولات ( ویتامین B9) موجود در جعفری موجب تبدیل هموسیستئین به مولکول های بی ضرر گشته و از بروز بیماری های قلبی-عروقی مانند حمله و سکته قلبی و آترواسکلروز (Atherosclerosis) یا همان تصلب شریان ها جلوگیری می کند. آترواسکلروز یک بیماری پیش رونده ای است که از کودکی شروع شده و طی سال ها پیشرفت می کند. این بیماری در اثر رسوب چربی و کلسترول و مواد دیگری همچون کلسیم، فیبرین و مواد حاصل از تخریب سلول ها در دیواره رگ ها بروز می کند. به این رسوبات «پلاک» یا «اتروما» می گویند. انسداد چشمگیر رگ باعث بروز عوارض حادی همچون سکته قلبی و مرگ می شود.

استحکام استخوان ها

ویتامین K موجود در جعفری موجب استحکام استخوان ها شده و از تجمع کلسیم در بافت ها که منجر به بروز بیماری های قلبی-عروقی می گردد ، جلوگیری می کند. همچنین ، ویتامین K برای حفظ مایلین (غلاف چربی روی اعصاب) و به طور کل حفظ سیستم عصبی بدن بسیار ضروری است.

از دیگر خواص جعفری می توان به موارد زیر نیز اشاره کرد :

• درمان کم خونی
• کاهش فشار خون
• درمان بوی بد دهان
• درمان مشکلات کلیوی و مثانه
• درمان اختلالات قاعدگی
• تقویت سلامت بینایی

اضافه کردن جعفری به رژیم غذایی روزانه نه تنها طعم و مزه ای دلچسب به غذا می بخشد ، بلکه برای سلامت انسان نیز بسیار مفید است. بنابراین توصیه می شود مصرف روزانه جعفری فراموش نشود.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *