تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی

مطلب را به اشتراک بگذارید

تغذیه مناسب برای کودکان دیابتی

رژیم غذایی انسان از عاداتی است که در کودکی شکل می‌گیرد و جزء ارکان اصلی سلامتی انسان است. از جمله بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی بیماری دیابت می‌باشد که شاید بتوان آن را جزء شایع‌ترین اختلالات متابولیسمی ‌در کودکان به شمار آورد. دیابت نوع ۱ شایع‌ترین اختلال کودکان است که تقریبا از هر ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر، یک کودک زیر ۱۸ سال را مبتلا می‌کند. دیابت نوع ۲ نیز آمار رو به رشدی را در جمعیت کودکان دنیا نشان داده است. فاکتورهای خطر زیادی می‌توانند زمینه‌ساز بروز این اختلال در کودکان باشند. چاقی، کاهش فعالیت فیزیکی و عدم رعایت الگوی تغذیه‌ای صحیح از جمله مهمترین عوامل قابل اصلاح درگیر در بروز بیماری دیابت (نوع ۱و۲) می‌باشد. با در نظر گرفتن اینکه کودکان در مراحل رشد نیز می‌باشند، از این رو تغذیه صحیح در این دوران راهکار موثری در کنترل بیماری در این کودکان است.
توصیه‌های تغذیه‌ای برای کودکان مبتلا به دیابت نوع یک 
دیابت نوع ۱ که دیابت وابسته به انسولین یا دیابت جوانی نیز نامیده می‌شود، در نتیجه اختلال در تولید و عملکرد انسولین بروز می‌کند و یک بیماری خود ایمنی است. در کودکان مبتلا به دیابت نوع ۱، سلول‌های تولید کننده انسولین بوسیله سلول‌های ایمنی مورد حمله قرار گرفته و با کاهش تولید انسولین، قند خون افزایش پیدا می‌کند و علائم دیابت ظاهر می‌شود. کاهش وزن، پر نوشی، پرادراری، گرسنگی شدید، تاری بینایی، تهوع، احساس خستگی، بوی میوه‌ای از تنفس از جمله مهمترین علائم کودک مبتلا به دیابت نوع ۱ است. نیازهای غذایی کودکان دیابتی نوع ۱مشابه کودکان سالم است. برقراری تعادل بین دریافت تغذیه خوب و دارو درمانی با سطح فعالیت فیزیکی، کودک را قادر خواهد ساخت که بطور کامل در هر نوع فعالیت فیزیکی مثل کودکان سالم شرکت کند. در برنامه ریزی غذایی برای این کودکان بایستی فاکتورهای زیادی از جمله ترجیحات غذایی کودک، الگوی غذایی خانواده، سطح فعالیت فیزیکی، اوج اثر انسولین و کل کالری مورد نیاز برای رشد کودک را در نظر گرفت. برای این کودکان همچون سایر کودکان سالم بایستی سه دسته مواد ‌مغذی کربوهیدرات، پروتئین و چربی تامین کننده کالری در بدن در نظر گرفته شود، بگونه‌ای که کودک روزانه سه وعده اصلی و دو تا سه میان وعده را دریافت کند. اگرچه طراحی برنامه غذایی در کودکان دیابتی بایستی بصورت انفرادی توسط متخصص تغذیه برای هر کودک صورت گیرد، اما بطور کلی تامین تقریبا ۲۰۰ تا ۲۷۵ گرم و ۲۷۵ تا ۳۵۰ گرم در روز از کربوهیدرات‌ها به ترتیب برای کودکان ۵ تا ۱۰ ساله و ۱۱ تا ۱۵ ساله مفید خواهد بود. این گروه غذایی نان و غلات، میوه و سبزی‌ها، شیر و لبنیات، دسرها و قند و شکر را شامل می‌شود. پروتئین‌ها که گوشت، ماهی، مرغ و لوبیاها و حبوبات را شامل می‌شود، باید ۱۰ تا ۲۰ درصد از کالری غذایی کودکان را تشکیل دهد. چربی‌ها هم که سومین گروه از درشت مغذی‌ها را شامل می‌شود باید کمتر از ۳۰ درصد نیاز انرژی کودک را تشکیل دهد. شایان ذکر است که جایگزین کردن روغن سبزیجات و روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون اُرگانیک بجای روغن‌های جامد و ترانس از همان اوان کودکی راهکار مفیدی در شکل‌گیری الگوی غذایی سالم برای دوران‌های بعدی زندگی کودک خواهد بود.
توصیه‌های تغذیه ای برای کودکان مبتلا به دیابت نوع دو 
دیابت نوع دو که دیابت بزرگسالی یا دیابت غیر وابسته به انسولین نیز نامیده می‌شود، در نتیجه اختلال در پاسخ‌دهی سلول‌ها به انسولین رخ می‌دهد. در این نوع دیابت با وجود اینکه انسولین ترشح می‌شود، اما مقاومت به انسولین وجود داشته و قند خون افزایش پیدا می‌کند. این نوع دیابت با چاقی ارتباط قوی‌تری دارد. اخیرا، بدلیل تغییرات ناشی از شیوه زندگی از جمله کاهش تحرک فیزیکی و چاقی حاصل از مصرف بی رویه غذاهای آماده پرکالری، این نوع دیابت در کودکان نیز افزایش پیدا کرده است. بسیاری از علائم این نوع دیابت شبیه دیابت نوع ۱ است. بهترین توصیه‌های تغذیه‌ای برای این کودکان در جهت کنترل بیماریشان، مصرف آب بیشتر، مصرف مرتب میوه‌ها و سبزیجات تازه، عدم حذف وعده‌های غذایی و وعده‌های غذایی کم حجم و مکرر می‌باشد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *