تجمع موم در گوش، و اختلال در شنوایی

مطلب را به اشتراک بگذارید

تجمع موم گوش می تواند سبب اختلال در شنوایی و ایجاد علائم بیماری می شود که به راحتی رفع شده و برداشته می شود. جرم گوش به شکل یک پوشش محافظ از پوست در کانال گوش می باشد و به طور مرتب به میزان کم تولید می شود که مرتبا پولک پولک یا پوسته پوسته شده و به خارج از گوش می ریزد.
موم (جرم) گوش چیست؟ 
جرم گوش به شکل یک پوشش محافظ از پوست در کانال گوش می باشد و به طور مرتب به میزان کم تولید می شود که مرتبا پولک پولک یا پوسته پوسته شده و به خارج از گوش می ریزد.
مقدار جرم (موم) گوش در افراد متفاوت می باشد که در برخی از افراد موم گوش به جنس صمغی غلیط و چسبنده بوده که در کانال گوش انها قرار دارد که می تواند سبب ایجاد احساس پری و اختلال در شنوایی فرد می شود. در صورتی که موم داخل گوش از جنس صمغی باشد باعث ایجاد وزوز در گوش(زنگ در گوش) و یا به میزان خفیف سبب نوعی سرگیجه می شود.
یک پزشک یا پرستار می تواند داخل گوش را نگاه کرده و وجود موم گوش از جنس شمعی را تایید کند و وچود چرم گوش از نوع صمغی (شمعی) یک مشکل جدی نیست ولی بیشتر مایه رنجش می باشد که در این حالت لازم است جرم گوش را خارج کنید تا موجب اختلال در شنوایی نشود.که در این حالت جرم گوش مانع قرار گرفتن صحیح سمعک در گوش در افرادی که از آن استفاده می کنند می شود و یا مانع این است که دکتر یا پرستار گوش میانی شما را به درستی معاینه کند.
نکته: برای تمیز کردن گوش از پنبه استفاده نکنید زیرا به علت فشار دادن جرم داخلی گوش به بخش های عمقی تر مشکلات بیشتری می توانید ایجاد کنید.و حتی ممکن است سبب عفونت کردن گوش شود به همین دلیل اجازه دهید تا گوش خودش عمل تمیز کردن را انجام دهد.
در صورتی که چرک گوش تشکیل شد چه کنیم و علائم ان چیست؟ 

قطره گوش:
قطره ساده گوش اغلب به تنهایی می تواند داخل گوش را از پلاگ ها پاک کند و شما می توانید قطره را از داروخانه تهیه کنید.قطره روغن زیتون گوش معمولاً جهت رفع این مشکل معمولاً توصیه می شود. دمای  قطره باید پیش از استفاده با دمای اتاق هماهنگ باشد. (بطری را به میزان نیم ساعت به صورت ایستاده در دمای اتاق قرار دهید) سپس چند قطره در گوش فرد مبتلا بریزید.
در صورتی که فرد را در حالت دراز کشیده قرار دهید گوش بیشتر تحت تاثیر قطره قرار می گیرد. به مدت ۲-۳ دقیقه اجازه دهید تا جرم گوش در تماس با قطره قرار گرفته و خیس شود.در صورتی که این کار را روزانه ۲ الی ۳ بار به مدت ۳-۷ دقیقه قرار دهید و سبب می شود که جرم گوش نرم شده و کم کم شکسته می شود و تخلیه می شود.
شستشوی گوش:

این روش زمانی استفاده می شود که قطره گوش تاثیری نداشته باشد شستشوی گوش با اب معمولا جهت پاک کردن گوش از جرم می باشد.اما به تنهایی نیز قطره می تواند سبب نرم شدن چرک گوش شود بنابراین استفاده از قطره گوش (مانند قطره روغن زیتون گوش) قبل از شستشوی به مدت ۳-۵ دقیقه ۲ الی ۳ بار در روز استفاده می شود. شستشوی گوش معمولا روشی بدون درد است اب ولرم به داخل گوش ریخته می شود که این کار توسط یک سرنگ مخصوص انجام می گیرد که اب را در فشار مناسب به داخل گوش می ریزد ودر نهایت جرم هایی که در داخل گوش جای گرفته اند با آب به بیرون می افتند.

نکته:
سرنگ های گوش که در گذشته وجود داشتند معمولا بزرگ بوده به همین دلیل امروزه در برخی مراکز با وسایل شستشو دهنده مکانیکی جدید جایگزین شده است به این دلیل که این وسایل مکانیکی به راحتی می توانند اب را با فشار صحیح در داخل گوش به گردش در اورند.البته در صورتی که فشار بسیار زیاد شود خطری ایجاد نمی شود ولی می تواند مضر باشد. (از جمله مشکلاتی که با سرنگ های قدیمی داشتند)
برخی افراد پس از شستشوی گوش احساس سرگیجه می کنند که به سرعت رفع می شود برخی از افراد در اثر تجمع چرک گوش دچار اختلال در شنوایی می شوند  که برخی علائم دیگری را بروز می دهند.
همچنین در اثر شستشوی گوش التهاب در کانال گوش ایجاد می شود که سبب خارش و ناراحتی می شود که با قطره گوش درمان می شود به ندرت شستشوی گوش سبب صدمه به گوش و پرده گوش می شود.
بنابراین در صورتی که پس از شستشوی گوش به هر گونه دردی دچار شدید و یا هر گون
  مشکل دیگری چون خارش در گوش ترشحات گوش و یا تورم در بافت اطراف گوش (که نشان دهنده عفونت در گوش است) باید یک دکتر را ببنید.
در صورتی که شستشوی گوش سبب مشکلاتی در گوش شود توصیه نمی شود مخصوصا اگر شما:
در گذشته در صورت استفاده از این روش ها عوارضی در خود مشاهده کرده اید.
در گذشته عمل جراحی گوش داشته اید(البته مگر انکه که مشکلات حدود ۱۸ ماه قبل رفع شده باشند و شما از بیمارستان ترخیص شده باشید)
در صورتی که شکاف کام داشته باشید (حتی اگه ان را مرمت کرده باشید)
در صورتی که در ۶ ماهه گذشته عفونت گوش داشته اید.
در صورتی که در محدوده کانال گوش عفونت های دوره ای داشته باشید (اوتیت دوره ای در محدوده خارجی)
در صورتی که در پرده گوش سوراخ داشته یا دارید.
اگر شستشوی گوش جواب ندهد اصلا توصیه نمی شود باید جهت حذف اجرام گوشی مزاحم به پزشک متخصص مراجعه کنید.
آیا من می توانم از ایجاد جرم گوش جلوگیری کنم؟ 
بسیارس از افراد به طور مرتب دچار این مشکل از ناحیه گوش می شوند و مرتبا به شستشوی گوش نیاز دارند.برای جلوگیری از ایجاد جرم گوش و تشکیل پلاگ بعضی از پزشکان توصیه می کنند که ازقطره گوش به طور مرتب استفاده کنند(به طور مثال استفاده از روغن زیتون گوش) البته هنور هم هیچ مدرک مشخصی برای کارایی این روش در دست نیست.
 برای مثال هیچ مدرکی وجود ندارد که قطره را هر چند وقت یکبار باید مصرف کنیم .پزشکان مختلف زمانهای متفاوتی پیشنهاد می کنند برخی توصیه می مکنند روزانه یا یکبار در روز یا یکبار در شب مصرف شود.همچنین این کاملا واضح است که اگر به طور منظم قطره گوش مصرف شود در جلوگیری ازتشکیل جرم گوش موثر می باشد.با این حال اگر شما مشکل دارید با پلاگ هایی از جرم گوش که به طور مرتب تشکیل می شوند سعی کنید از قطره گوش به طور مرتب استفاده کنید تا از تشکیل انها جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

رایس کیک چند غله

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *