اگزما (حساسیت پوستی)

مطلب را به اشتراک بگذارید

اگزما واکنش آلرژیک و حساسیتی در پوست است که باعث خارش، خشکی، پوسته ریزی و نقاط قرمز رنگ در پوست و سطوح مفصلی اندامها می شود. شایعترین مشکل اگزما در کودکان اگزمای سرشتی (آتوپیک) است که اغلب از سن ۲ تا ۳ ماهگی یا ۴ تا ۵ ماهگی، هنگامی که تغذیه کمکی شروع شده، ایجاد می شود. 
برخی غذاها بخصوص محصولات لبنی و تخم مرغ و تحریک کننده های پوستی مثل موی حیوانات خانگی، پشم یا پودرهای شستشو از جمله مواد شایع ایجاد کننده اگزما هستند. حملات اگزما همچنین می تواند توسط استرس ها و فشارهای روحی شروع شود. اگزما به طور شایع همراه سایر انواع حساسیت ها مثل تب یونجه یا حساسیت به پنی سیلین دیده می شود. همچنین در میان کودکان مبتلا به اگزمای سرشتی، آسم شایع است. هر چند در اغلب کودکان اگزمای آتوپیک تا سه سالگی برطرف می شود اما سایر وضعیت های حساسیتی ممکن است باقی بمانند.
مشکل دیگر اگزما، اگزمای سبورئیک است. این اگزما هنگامی ایجاد می شود که غدد چربی پوست به تعداد زیاد در پوست وجود داشته باشند. این اگزما بیشتر در پوست سر کودکان، کانال گوش خارجی و نقاط چرب اطراف بینی، گوشها و کشاله ران ایجاد می شود. اگزمای سبورئیک به اندازه  اگزمای آتوپیک خارش ندارد و به درمان به خوبی پاسخ می دهد.
علائم احتمالی:
خشکی، قرمزی و پوسته ریزی در پوست بدن همراه با خارش شدید. بثورات (ضایعات) پوستی اغلب به صورت دانه های کوچک در زیر سطح پوست دیده می شوند؛ در صورت خارش شدید ممکن است خواب کودک مختل شود.
نخستین اقداماتی که شما می توانید انجام دهید:
۱- اگر کودک دچار خارش است، نخست گردن، پوست سر، صورت، دستها و سطوح مفصلی اندامهایش را برای یافتن بثورات پوستی بررسی کنید.
۲- ناخنهای او را برای جلوگیری از خراشیدگی پوست کوتاه نگه دارید. اگر پوست خراشیده و زخم شد، دستهای کودک را برای جلوگیری از عفونت مرتب شسته و دستکش دستش کنید.
۳- اگر کودک شیرخوار خود را تازه از شیر گرفته اید و همزمان با این کار اگزما در وی شروع شده، با پزشک مشورت کنید.
۴- برای کاهش تحریک و خارش پوست از یک کرم نرم کننده پوست استفاده کنید.
اقداماتی که پزشک انجام می دهد:
– پزشک سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی خانوادگی از شما می پرسد، بخصوص این که آیا سابقه هیچ بیماری حساسیتی مثل آسم یا تب یونجه در خانواده وجود داشته یا خیر.
– او سؤالاتی در مورد تغییرات اخیر رژیم غذایی کودک، مصرف پودرهای شستشو، نگهداری حیوان در خانه و این که لباس های کودک از الیاف  مصنوعی است یا طبیعی، از شما می پرسد.
– پزشک ممکن است توصیه کند که غذاهای حساسیت زا مثل محصولات لبنی و تخم مرغ را حذف کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *