اشتباهات رایج در آشپزی

مطلب را به اشتراک بگذارید

اشتباهات رایج در آشپزی

آشپزی هنری است که دقت، حوصله و اشتیاق می طلبد، زیرا کوچک ترین اشتباهی می تواند غذای شما را خراب کند . در این مطلب از «Prevention» به چند اشتباه شایع آشپزی اشاره می کنیم.

۱) قبل از شروع با دقت دستور غذایی را مرور نکرده اید:خواندن دستور غذایی مانند مطالعه قبل از سفر است و بهترین راه تهیه یک غذای خوب است. به گفته اغلب کارشناسان، اغلب اشتباهات آشپزی موقعی رخ می دهد که جزئیات مهم ندیده گرفته شود. به عنوان مثال افزودن کره سرد به جای کره ای که به دمای اتاق رسیده، باعث خشک و ناهموار شدن مایه کیک می شود. یا این که افزودن گوجه فرنگی قبل از این که پیاز کاملا پخته شود، سس شما را خراب می کند.

راه حل:
قبل از هرکاری ابتدا به جزئیات دستور غذایی دقت کنید.

ـ به کلماتی مانند خردشدن، صاف شدن و زده شدن در دستور دقت کنید و تصمیم بگیرید کدام یکی را قبل از شروع آشپزی و کدام را پس از آشپزی می توان انجام داد.

ـ تمامی مواد و لوازم مورد نیاز را آماده کنید تا در وسط کار مشکلی نداشته باشید.

۲) ظرف را بیش از حد پر می کنید :
 این امر باعث می شود حرارت کاملا پخش نشود و بخار ایجاد کند. بخار مانع پخت و یا سرخ شدن غذا می شود و نیز طعم غذا را از بین می برد.
راه حل :

به جای پر کردن یک ظرف، از ۲ ظرف استفاده کنید.

۳) قبل از افزودن فیله ماهی، ماهیتابه را خوب داغ نکرده اید و در نتیجه ماهی آبکی شده است :
برای این که غذا خوب سرخ شود و آب خود را به خود جذب کند، ماهیتابه باید کاملا داغ شود. ماهیتابه سرد باعث چسبیدن مواد غذایی مانند سیب زمینی و پیاز خواهد شد و در نتیجه سرخ کردن و یا تفت دادن را مشکل ساز خواهد کرد.راه حل :
ابتدا ماهیتابه را خوب داغ و سپس روغن را به آن اضافه کنید و پس از چند ثانیه گوشت و یا ماهی را به آن اضافه کنید. در صورت استفاده از ماهیتابه نچسب، از همان ابتدا روغن به ماهیتابه اضافه کنید.

۴) ماکارونی را در ظرف کوچک جوشانده اید که این کار باعث چسبناک شدن آن ها شده است :
با افزودن مواد غذایی به آب جوش، به طور اتومات و بلافاصله دمای آب پایین می آید. افزودن مقدار زیادی مواد غذایی به مقدار کمی آب باعث متوقف شدن جوشیدن آب، ایجاد تغییر در روند پخت و سرانجام چسبندگی پاستا خواهد شد. جوشاندن لوبیا در آبی که کاملا داغ نیست باعث تغییر رنگ و یا قهوه ای رنگ شدن آن ها خواهد شد.
راه حل :

از آب کافی به طوری که مواد غذایی در آن شناور باشد استفاده کنید. به عنوان مثال برای حدود نیم کیلو گرم ماکارونی ۵ لیتر آب جوش نیاز است.

۵) سبزی های خیس را تفت داده اید :
آب اضافه سبزی در قابلمه داغ بخار ایجاد می کند که به جای خوش رنگ و نرم کردن ، باعث له شدن سبزی ها خواهد شد.
راه حل :

بهترین راه حل استفاده از سبزی خشک کن است. پس، صبر کنید تا قابلمه کاملا داغ شود و به مدت یک و یا ۲ دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شود.

۶) به جای سبزی های تازه از سبزی های خشک استفاده کرده اید :
افزودن یک قاشق غذاخوری مرزنگوش خشک به جای تازه شاید یک راه حل آسانی به نظر بیاید اما مشکل این جاست که برخی گیاهان مانند ریحان و جعفری با خشک شدن مقداری از طعم خود را از دست می دهند و برخی ادویه ها مثل ترخون و مرزنگوش بو و طعم بیشتری پیدا می کند.
راه حل :
به هنگام جایگزینی، به گیاه دقت کنید و براساس بو و طعم آن ها را به غذا اضافه کنید.
یک سوم گیاهان خشک و معطر را جایگزین مقدار گیاه تازه در غذاهای خود بکنید.

کمی بیشتر از گیاهان خشک معطر استفاده کنید.

عموما هنگامی که در دستور غذایی خواسته شود گیاه تازه را در اول پخت غذا اضافه کنید این یعنی که خشک آن عطرو طعم بیشتری دارد اگر در آخر غذا باید افزوده شود این یعنی این که بر اثر حرارت و پخت عطر و طعمش ضعیف تر می شود.

بهترین راه تشخیص طعم، چشیدن گیاه است.

با تفت دادن یک و یا ۲ دقیقه ای ، بو و طعم گیاه خشک در می آید.

۷) در روغن سرد غذا سرخ کرده اید :
این امر باعث می شود غذا روغن به خود جذب کند و سنگین و چرب شود.
راه حل :
روغن را به حداکثر درجه حرارت دهید. می توانید از روغن هسته انگور، بادام زمینی، روغن زیتون استفاده کنید.*اگر غذا را در روغن سرد ریخته اید، بلافاصله آن را در بیاورید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *