از خواص اعجاب انگیز جو‌دوسر که تا به‌حال نخوانده‌اید!

مطلب را به اشتراک بگذارید

از خواص اعجاب انگیز جو‌دوسر که تا به‌حال نخوانده‌اید!

بسیاری از افراد از خوردن جو دوسر مخصوصا در روزهای زمستانی لذت می‌برند زیرا به آن‌ها احساس سیری و گرمی می‌دهد. جو دوسر یک ماده عالی برای بهبود زیبایی طبیعی است. پوست آسیب دیده را تسکین و ترمیم می‌کند والتهاب آن را کاهش می‌دهد. التهاب اصلی‌ترین عامل پیری زودرس است و از آنجایی که همه این‌ها از داخل بدن شروع می‌شود٬ کاهش التهاب خارجی برای داشتن پوستی شاداب ضروری است.
از آنجایی که جو دوسر بدون گلوتن می‌باشد لذا یکی از اعجاب انگیزترین پاک کننده‌های طبیعی  پوست است. پوست را نرم می‌کند و لطافت می بخشد. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که جو دوسر برای درمان پوست خشک و حساسیت و خارش پوستی مفید است.
بسیاری از افرادی که خارش و حساسیت پوستی و اگزما دارند می‌گویند که حمام جو دوسر باعث بهبود آن‌ها شده است. این محصول برخلاف موادی که برای افراد دارای اگزما توصیه می‌شود کاملا ضد آلرژی می‌باشد.
جو دوسر برای برطرف کردن آبله مرغان و گزیدگی پشه و پوست خشک که به دلیل آلودگی هوا و گرمای بدن به وجود می‌آید موثر است.  همین طور برای درمان سوختگی‌های سطحی و التهابات پوستی به‌کار می‌رود.
جو دوسر یکی از قدیمیترین درمان‌ها برای پوست خشک و حتی آبله‌مرغان است. جو دوسر سرشار از مواد سودمند برای پوست است که باعث جلوگیری و درمان خشکی و التهاب پوست و حتی آکنه می‌شود.جو دوسر دارای مقادیر زیادی آنتی‌ا‌کسیدان و ویتامین و مواد معدنی مفید برای پوست است. همچنین سرشار از فیبر است که باعث سلامت قلب می‌شود. فیبر برای پوست نیز مفید است زیرا باعث دفع بهتر در بدن می‌شود که موجب سلامت پوست می شود. فیبر موجود در جو دوسر اگر به صورت موضعی استفاده شود همچنین موجب از بین رفتن پوست‌های مرده و جلوگیری از قرمزی پوست  می‌شود.

خواص جو دوسر برای پوست و مو:

منبع غنی فیبر:

فیبر موجود در جو دوسر سطح کلسترول را تنظیم می‌کند که باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

منبع بسیار خوبی از اسید چرب امگا ۳:

که برای مفاصل، پوست، دید، مغز، قلب مناسب است و کلسترول بد را کاهش می‌دهد، و همچنین چین و چروک را از بین برده و آکنه را کنترول می‌کند.

جو دوسر کلسترول بد را کاهش میدهد:

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

چربی موجود در جو دوسر باعث رطوبت پوست می‌شود:

 مانند چربی آواکادو

جو دوسر مرطوب کننده طبیعی برای مو است:

شوره سر را برطرف می‌کند و موها را نرم تر و محکم تر می‌کند.

فواید مصرف جو دوسر برای پوست:

آکنه:

آکنه با جو دوسر پخته شده درمان می‌شود. جو دوسر را برای نرم شدن کمی بجوشانید و برای ۱۵ دقیقه بگذارید خنک شود. بعد از خنک شدن آن را روی آکنه‌ها بمالید و بگذارید ۱۰ دقیقه بماند سپس بشویید. چربی اضافی و باکتری‌های پوست جذب شده و از روی پوست پاک می‌شوند. پوست‌های مرده از بین رفته و از آکنه جلوگیری می‌کند.

پاک کننده:

ساپونین‌ها پاک کننده‌های طبیعی موجود در جو دوسر هستند. جو دوسر بدون اینکه آسیبی به پوست برساند چربی و آلودگی‌ها را پاک می‌کند که پوست را نرم و لطیف می‌کند. روزنه ‌های پوست را کوچک می‌کند. می‌توانید ازجو دوسر به جای اسکراب‌ها پوست استفاده کنید که می‌تواند پوست‌های مرده را از روزنه‌های پوست پاک کند. جو دوسر را درآب خیس کنید تا شیر جو دوسر به دست آورید که یک پاک کننده و نرم کننده خوب برای پوست است. می‌توانید آن را در یخچال نگه‌داری کنید و در مواقع لزوم با پنبه روی پوست بمالید. صورت را بعد از شست و شو نرم و لطیف می‌کند. اگر حمام سبوس جو دوسر بگیرید باعث می‌شود روزنه های پوست تمیز شوند. نصف فنجان جو دوسر پرک یا سبوس جو دوسر را در تکه‌ای پارچه بریزید و سر آن را ببندید در وان حمامتان قرار دهید سپس آن را خوب فشار دهید تا شیر آن در بیاید. از آن به عنوان صابون استفاده کنید زیرا حالت پاک کنندگی ملایمی دارد.

آبله‌مرغان یا مسمومیت توسط پیچک سمی:

اگزما، مسمومیت توسط پیچک سمی، گزیدگی حشرات و حساسیت‌های پوستی با جو دوسر به خوبی برطرف می‌شود که سالیان سال است که به این منظور به خاطر داشتن عوامل ضد اکسیده شدن ضد خارش و ضد التهاب استفاده می‌شود. می‌توانید برای از بین بردن خارش پوست ایجاد شده به خاطر آبله‌مرغان٬ مسمومیت توسط پیچک سمی، یا آفتاب سوختگی از جو‌ دوسر استفاده کنید. آن را در آسیاب بریزید و پودر کنید و در پارچه‌ای بریزید و در وان حمامتان بگذارید. وان حمام را با آب ولرم پر کنید و کیسه را هر چند وقت یکبار فشار دهید. اگر کیسه را روی پوستی که می خارد بمالید تا اثر آن را مشاهده کنید.

خشکی پوست:

جو‌دوسر دارای پلی‌ساخارید است که برای پوست‌های پوسته‌پوسته شده و خشک مناسب است. جو‌دوسر در آب به حالت ژلاتینی در می‌آید و غشا حفاظتی روی پوست تشکیل می‌دهد. مشکلات پوستی مانند حساسیت٬ خارش٬ پوسته شدن و غیره همگی به وسیله جو دوسر درمان می‌شوند. با یک پیمانه جو دوسر آسیاب شده و یک عدد موز له شده ماسک صورتی آماده کنید. آن را با مقداری شیر ولرم مخلوط کنید و کاملا مخلوط کنید تا به شکل خمیر در بیاید. خمیر را روی صورت و گردن بمالید و برای ۱۰- ۱۵ دقیقه بگذارید بماند سپس با آب سرد بشویید. پوستتان نرم می‌ماند و آبرسانی می‌شود.

خارش پوست:

جو دوسر برای همه نوع پوست مناسب است. دارای مواد ضد التهابی است که خارش پوست و خشکی پوست را برطرف می‌کند. جو‌دوسر کلوئیدی که همان جو‌دوسر خرد شده است. هنگامی که آن را با آب گرم مخلوط کنید یک خمیر غلیظ به دست می‌آید. آن را روی قسمتی از پوست که خارش دارد بگذارید. مشکلات پوستی مانند خارش پوست خشک با حمام جو‌ دوسر برطرف‌ می‌شود. درماتیت عصبی نوعی بیماری پوستی است که باعث التهاب یا خارش پوستی می‌شود که به وسیله جو‌ دوسر درمان می‌شود.

پوستی روشن‌تر:

جو‌دوسر برای بهتر شدن رنگ پوست مناسب است. قسمت‌های لکه‌دار پوست را لطیف می‌کند و پوست را روشن‌تر می‌کند. اسکراب‌های بدن، کرم‌های پاکسازی پوست، صابون‌ها و لوسیون‌های بدن از جو‌ دوسر به عنوان ماده اصلی آن استفاده می‌کنند. پس شما نیز به راحتی می‌توانید در منزل انواع ماسک را با جو‌ دوسر تهیه نمایید.

مرطوب کننده‌ها:

جو دوسر پوست‌های مرده برای مرطوب کردن پوست از بین می‌برد. جو دوسر دارای بتا گلوکان است که لایه ظریفی روی پوست ایجاد می‌کند. این ماده در عمق پوست وارد می‌شود و آن را از داخل مرطوب می‌کند. زخم‌ها و خراش‌هاش جزئی سریعتر خوب می‌شوند، مقدار کولاژن بدن افزایش می‌یابد و سلول‌های ایمنی پوست را فعال می‌کند.

جو دوسر برای مو:

موهای روشن:

برای افراد دارای موی بلوند جو دوسر خرد شده شامپوی خشک مناسبی است. مقداری جو دوسر را به پوست سر بمالید و شانه کنید تا جو دوسر اضافی از بین برود.

شوره سر:

جو دوسر را با مواد دیگر مخلوط کنید و قبل از شامپو به موهای خود بمالید. این کار شوره سر را از بین می‌برد.

ریزش مو:

‌آلوپسی، بی نظمی هرمون‌ها، سبک زندگی نامناسب، و مواد شیمیایی قوی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز باعث تغذیه نامناسب مو می‌شوند. جو دوسر دارای منگنز، روی، آهن، پتاسیم و مواد معدنی دیگر است که باعث رشد بهتر مو می‌شود. اگر از وعده های مناسب جو دوسر، کدو تنبل و توت ها استفاده کنید ویتامین های A و C را دریافت می کنید.
عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *