اثرات مصرف اسیدهای چرب امگا ۶

مطلب را به اشتراک بگذارید

با وجود تحقیقات بسیار درباره اثرات مثبت مصرف اسیدهای چرب غیراشباع بر سلامت دستگاه قلب و عروق، دانشمندان هنوز درباره اثرات مصرف اسیدهای چرب امگا- ۶ در حال بحث و بررسی هستند.
متخصصان تغذیه بر ضرورت مصرف اسیدهای چرب امگا برای سلامت قلب و عروق تأکید می‌کنند و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. آن‌ها همچنین عنوان می‌کنند که مصرف چربی‌های اشباع و اسیدهای چرب ترانس برای سلامت دستگاه قلب و عروق بسیار مضر است و توصیه می‌کنند که مصرف این گونه چربی‌ها در رژیم غذایی به حداقل برسد. ولی، با وجود تحقیقات بسیار درباره اثرات مثبت مصرف اسیدهای چرب غیراشباع بر سلامت دستگاه قلب و عروق، دانشمندان هنوز درباره اثرات مصرف اسیدهای چرب امگا- ۶ در حال بحث و بررسی هستند و تحقیقات بسیاری در حال انجام است. درباره این که آیا این اسیدهای چرب برای بدن و دستگاه قلب و عروق اثرات مثبت دارند یا خیر، بحث و گفت‌وگوهای فراوانی وجود دارد که دانشمندان در حال انجام تحقیقات برای درک بیشتر این مسئله هستند.
در واقع، ماهیت اسیدهای چرب امگا-۶ در این بین اهمیت دارد که باعث می‌شود دانشمندان نتوانند به نظرات دقیقی درباره آن‌ها دست پیدا کنند. 
لینولئیک اسید (LA) و آراشیدونیک اسید (AA) دو بخش مهم تشکیل دهنده اسیدهای چرب امگا- ۶ هستند. LA  در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود و مهم‌ترین و اساسی‌ترین اسید چرب امگا- ۶ مصرفی ماست. دومی در گوشت‌ها، تخم مرغ و بعضی ماهی‌ها یافت می‌شود. درحالی‌که ۸۵ تا ۹۰ درصد امگا-۶ مصرفی ما LA می‌باشد، بحث بر سر کاهش مقادیر مصرفی اسیدهای چرب امگا-۶ و به تبع آن LA، به دلیل ویژگی‌های خاص آن است که به بروز التهاب کمک می‌کند و بروز التهاب با بروز بیماری‌های قلبی در ارتباط است.
بهترین منبع امگا ۶ در  بین روغنها، روغن زیتون می باشد.
تحقیقی که به تازگی انجام شده و نتایج آن در نشریه «گردش خون» به چاپ رسیده، نکاتی را در بردارد که تعدادی از آن‌ها را در زیر می‌خوانید:
LA می‌تواند بر لیپیدهای خون تأثیر بگذارد. 
پس از این که شرکت‌کنندگان در این پژوهش به جای مصرف اسیدهای چرب اشباع از اسیدهای چرب امگا-۶ استفاده کردند، میزان کلسترول بد خون آن‌ها ۱۸ میلی گرم در دسی لیتر کاهش یافت.
مصرف اسیدهای چرب امگا-۶ با کاهش میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی- عروقی همراه است.
مطالعه‌ای که به وسیله انستیتوی ملی قلب، ریه و خون خانواده انجام شده، نشان می‌دهد که پس از مصرف LA به اندازه ی  ۸/۱ درصد کل کالری دریافتی، ریسک بروز بیماری‌های قلبی- عروقی بیش از وقتی بود که آزمودنی‌ها به اندازه ۳/۵ درصد کل کالری دریافتی اسیدهای چرب امگا- ۶ مصرف می‌کردند و این نشان دهنده اثرات مثبت مصرف این اسیدهای چرب بر تأمین سلامت دستگاه قلب و عروق است.
مصرف اسیدهای چرب امگا-۶ در کاهش خطر بروز بیماری‌های عروق کرونر هم مفید است.
یک پژوهش نشان داده است که جایگزین کردن چربی‌های اشباع با اسیدهای چرب امگا-۶ (به اندازه ۱۰ تا ۲۱ درصد کل کالری دریافتی)، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر (CHD) را ۲۴ درصد کاهش می‌دهد.
چه مقدار امگا- ۶ مصرف کنیم؟
همان طور که تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد، کارشناسان مصرف چیزی بیش از مقدار لازم برای رفع نیاز به امگا- ۶ را توصیه می‌کنند. آن طور که از تحقیقات برمی‌آید، دانشمندان توصیه می‌کنند که بین ۵ تا ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی بدن از اسیدهای چرب امگا- ۶ تأمین شود تا اثرات مثبت خود را در کاهش میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی نشان دهد.
تحقیقات، مصرف اسیدهای چرب امگا- ۶ را به اندازه مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ توصیه نمی‌کند، پس از غذاهایی که هم از لحاظ اسیدهای چرب امگا- ۳ غنی باشد و هم به حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بروز بیماری‌های عروق کرونر کمک کند، استفاده نمایید
مردم چه کار کنند؟
در حالی که این اعداد و ارقام برای کارشناسان تغذیه مفید است، مردم به دنبال راهی عملی هستند تا این اسیدهای چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانند. نخستین قدم این است که اسیدهای چرب امگا-۶ را به جای چربی‌های اشباع جایگزین کنیم. پاملا نیسویچ، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه در مرکز پزشکی کودکان در دیتون در اوهایو، می‌گوید: «راه‌حل‌ها و اعمال تغییرات ساده در سبک تغذیه می‌تواند شما را به یک رژیم غذایی سالم برساند که به وسیله آن خواهید توانست درست و سالم غذا بخورید و بدنتان را در برابر انواع بیماری‌ها محافظت کنید».
چه مخاطب این کارشناس تغذیه بزرگسال باشد، چه کودک و چه نوجوان، او برای افزودن این اسیدهای چرب سالم به رژیم غذایی و جایگزین کردن آن‌ها به جای چربی‌های مضر، راه‌حل‌های زیر را ارائه می‌دهد.
روغن مصرفی خود را عوض کنید:
روغن‌هایی مانند روغن سویا، ذرت و روغن گلرنگ مصرف کنید و برای اضافه کردن مقادیر بیشتری LA به غذای‌تان از روغن دانه سویا استفاده نمایید.
کره را کنار بگذارید:
کره مقدار فراوانی روغن اشباع در خود دارد و استفاده از روغن‌های گیاهی که اسیدهای چرب چند غیر اشباعی دارند، سالم‌تر است و می‌توان از آن‌ها در پخت و پز استفاده کرد. میزان مصرف کره در وعده صبحانه را نیز باید محدود نمود.
سالاد سالمی درست کنید:
می‌توانید روی سالاد روغن زیتون یا روغن کانولا بریزید و در آن از قطعات گردو یا دانه‌ها و دیگر مغزها استفاده کنید.
هم امگا- ۶ و هم امگا-۳:
این متخصص تغذیه به مراجعانش پیشنهاد می‌کند که رژیم غذایی خود را به دقت بررسی کنند. تحقیقات، مصرف اسیدهای چرب امگا- ۶ را به اندازه مصرف اسیدهای چرب امگا- ۳ توصیه نمی‌کند، پس از غذاهایی که هم از لحاظ اسیدهای چرب امگا- ۳ غنی باشد و هم به حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از بروز بیماری‌های عروق کرونر کمک کند، استفاده نمایید. ماهی و دانه‌ها منابع حاوی امگا- ۳ هستند.
متخصصان توصیه می‌کنند که میزان مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ باید با میزان مصرف اسیدهای چرب امگا- ۶ تفاوت داشته باشد. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *