آیا واقعا جوشی به اسم جوش عصبی وجود دارد؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

۴ راه کاهش استرس:
استرس علت ایجاد بسیاری از بیماری هاست اما شاید خیلی از ما ندانیم چطور باید از پس استرس ها برآییم. اگر شما بیش از حد دچار استرس می شوید، توصیه های زیر می تواند کمکتان کند:
۱- افکار و گفتار مثبت می توانند باعث کاهش استرس شوند:
انجمن قلب آمریکا به تمام افرادی که دچار استرس و بیماری های ناشی از آن هستند، توصیه می کند صبح را با گفتن جمله هایی مثبت به خود یا مرور افکاری مثبت، آغاز کنند. بهترین و تاثیرگذارترین این جمله ها، عبارت هایی مانند «اگر من نیاز به کمک داشته باشم، حتماً اطرافیانم کمکم خواهند کرد»، «با کمی صبر می توانم از پس مشکلات زندگی ام برآیم» یا «قدرت من، از قدرت مشکلات بیشتر است»، هستند. شما باید همیشه، به نیمه پر لیوان زندگی تان نگاه کنید و نیمه خالی را با مدیریت و درایتی که دارید، پر کنید.
۲- ورزش می تواند ما را تاحد زیادی از استرس های روزانه دور نگه دارد:
تحقیقات جدید ثابت کرده اند نیم ساعت ورزش روزانه، به خصوص ورزش های گروهی، می تواند تاحد بسیار زیادی باعث کاهش استرس بشود.
۳- اگر بیش از یک ماه است از استرس رنج می برید، باید با یک روان پ زشک مشورت و برای درمان اقدام کنید:
بد نیست بدانید رنج بردن از استرس های مزمن، طولانی مدت و درمان نشده، می تواند باعث ابتلا به بیماری های بسیار زیاد جسمانی و روانی مانند بی خوابی، اضطراب، دردهای عضلانی، اختلال وزن، اختلال نعوظ و تضعیف قدرت سیستم دفاعی بدن، ابتلا به بیماری های قلبی و افسردگی شود. انجمن سرطان آمریکا هم به تازگی اعلام کرده در برابر استرس های مزمن، استرس های حاد و کوتاه مدت قرار دارند که چندان نگران کننده نیستند. استرس های حاد می توانند در اثر یک تصادف رانندگی، تماشای یک فوتبال هیجان انگیز ایجاد شوند و بعد از مدت کوتاهی هم بدون هیچ درمان و عارضه ای از بین بروند.
۴- آیا گوش دادن به موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد؟
براساس اعلام پژوهشگران آمریکایی، گوش دادن به یک موسیقی ملایم، می تواند تا ۴۸درصد باعث کاهش استرس های روزانه شود. گذراندن وقت با دوستان و اعضای خانواده هم تا ۳۹ درصد و یک چرت کوتاه عصرانه تا ۳۴ درصد از استرس های ما کم می کند.
چرا و چگونه جوش می زنیم؟
بعد از بلوغ که هورمون آندروژن یا هورمون مردانه ترشح می شود، غدد چربی بزرگ و پرکار می شوند. به همین دلیل روی نقاطی از بدن که غدد چربی بیشتر است مثل صورت، کمر و بازو چربی بیشتری ترشح می شود و چون چربی محل مناسبی برای رشد باکتری هاست، ممکن است بیماری زا شود. اوایل که فقط چربی زیاد است و هنوز عوامل بیماری زا روی آن رشد نکرده اند، چربی با هوا اکسید و به صورت دانه های سرسیاه ظاهر می شود. در مرحله بعد که میکروب ها فعال می شوند، دفاع بدن، جریان خون را افزایش می دهد و سلول های دفاعی به سمت محل می روند. درنتیجه پوست ملتهب و جوش قرمزی ظاهر می شود. درنتیجه این جدال و تلفات سیستم ایمنی و باکتری های بیماری زا، جوش چرکی می شود.
در نوع دیگر، وقتی غدد چربی پوست در اثر تغییرات هورمونی بزرگ می شود، در برخی افراد که زمینه ارثی دارند، این جوش ها بیش از اندازه بزرگ و به جوش کیستیک تبدیل می شود. این جوش ها سفت، بزرگ و برجسته هستند و چون خیلی عمیق اند، حتی اگر دستکاری نشوند، بعد از بهبود جایشان می ماند. آنها بدترین نوع جوش هستند و درمان سختی دارند و پزشک معمولا داروی راکوتان تجویز می کند. اما استرس های عصبی با تحریک غدد فوق کلیوی از طریق هیپوفیز، باعث افزایش هورمون های فوق کلیوی می شوند. در این میان هورمون کورتیکواسترویید هم افزایش می یابد. این هورمون در متابولیسمش تبدیل به آندروژن می شود. پس در کسانی که مرتب استرس زیادی دارند، میزان هورمون کورتیکواسترویید یا آندروژن در بدنشان بالا می رود و این هورمون باعث افزایش جوش ها خواهد شد.
نکته دیگر اینکه برخی خانم ها نزدیک عادت ماهانه جوش می زنند و چون به دلیل تغییرات هورمونی خلقشان کمی تنگ است، فکر می کنند جوش ها به دلیل استرس و عصبی است درحالی که این جوش ها هورمونی اند. هورمون پروژسترون طی متابولیسم در بدن به آندروژن تبدیل می شود. به همین دلیل بیشتر خانم ها نزدیک دوره عادت ماهیانه جوش می زنند و بعد از آن، این جوش ها کم کم ناپدید می شوند. این جوش ها بیشتر در منطقه چانه و دور دهان ظاهر می شوند. در نهایت اینکه برخی خانم ها فکر می کنند بعد از ازدواج و با آغاز روابط زناشویی جوش های جوانی بهبود می یابد اما ظهور و بروز این جوش ها ارتباطی به ازدواج ندارد.
میخچه و زگیل چه فرقی دارند؟
به هر حال باید بیمار را معاینه کرد تا مشخص شود بیماری او چیست. باید ضایعات پوستی را جدی گرفت. گاهی ضایعه ای مثل آنژیو ادم یا کهیرهای عمقی باعث تورم در بافت نرم می شود و خودبه خود هم از بین می رود. اما در رابطه با میخچه که این خانم فکر می کنند به آن دچار شده اند، باید بگویم میخچه ضایعه ای است که در کف دست یا پا و روی انگشتان ظاهر می شود و بیشتر در نواحی ای از پوست که تحت فشار غیرمعمول است، بروز می کند و دردناک است. میخچه خیلی اوقات با زگیل از نظر تشخیصی اشتباه می شود و باید دقت کرد علایمی که روی ضایعه است، به میخچه شبیه است یا زگیل. مثلا روی زگیل های کف پا نقاط سیاه رنگی وجود دارد که ناشی از لخته شدن خون در مویرگ هاست درحالی که این نقاط در میخچه وجود ندارد. میخچه وقتی از بالا روی آن فشار آورده می شود درد می گیرد، در حالی که زگیل را وقتی از پهلو فشار می دهید، دردناک می شود. تفاوت خیلی مهم دیگر این است که خطوط روی پوست در زگیل از بین می رود ولی در میخچه باقی می ماند.
در نهایت اگر تعداد زیادی ضایعه در کف پا و روی انگشتان وجود داشته باشد، یعنی فرد مبتلا به زگیل است، نه میخچه. برای درمان میخچه باید دلیل بروز فشار مشخص شود؛ گاهی به دلیل پوشیدن کفش تنگ، اختلال های عضوی در پا و استفاده از ابزارهایی که به فشار نیاز دارند مثل چکش میخچه ظاهر می شود. به دنبال تشخیص، پزشک بیمار را راهنمایی می کند تا از عوامل ایجادکننده بیماری دور بماند و اگر جراحی لازم است، باید فرد جراحی شود تا اصلاح عضوی صورت بگیرد. معتقدم توده ای که کف دست این خانم ایجاد شده، میخچه نیست زیرا میخچه خودبه خود از بین نمی رود. اگر فشار از کف دست برداشته شود، شاید ضایعه خودبه خود رفع شود اما نه این به سرعت. توصیه می کنم ایشان به متخصص پوست مراجعه کنند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *