آیا نمک دریا سدیم کمی دارد؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

آیا نمک دریا سدیم کمی دارد؟

در سال های اخیر نمک دریایی به دلیل داشتن سدیم کمتر نسبت به نمک های دیگر بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته است. اما این بدان معنا نیست که توده ای از نمک دریایی در تمامی غذاهای خود استفاده کنید، مصرف بیش از حد هر چیزی عوارض جانبی جبران ناپذیری دارد.

نمک معدنی، ترکیبی از فلز سدیم و گاز سمی کلر است. هنگامی که دو عنصر ترکیب می شوند، نمک طعام بدست می آید، که شامل ۴۰ درصد سدیم و ۶۰ درصد کلر است.

سدیم هم به عنوان الکترولیت و هم به عنوان ماده معدنی استفاده می شود. سدیم برای حمل اکسیژن و مواد مغذی بدن لازم است. سدیم نقش بزرگی در حرکت ماهیچه ها ایفا می کند. کلر از طرف دیگر برای تنفس و هضم غذا ضروری است.

نمک دریا کم سدیم یددار ۴۰۰ گرمی 

کسانی که سدیم بیشتری در طول روز مصرف می کنند، احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری هایی همچون امراض قلبی و عروقی، بیماری های کبدی، کلیه و فشار خون بالا دارند. بنابراین عادت استفاده از نمک طعام بسیار بد است. نمک معمولی از معادن نمک زیرزمینی بدست می آید و حاوی ۴۰ درصد سدیم خالص است. مواد افزدونی به نمک طعام شامل :

  • دکستروز، تثبیت کننده پتاسیم یدید
  • شکر، طعم شیرینی را افزایش می دهد
  • سدیم فروسیانید، عامل ضد کلوخه شدن (anti-caking)
  • فریک فروسیانید نیز به عنوان عامل ضد کلوخه شدن عمل می کند.

نمک دریایی از نظر محتوای سدیم، به مراتب بهتر از نمک معدنی است. همانطور که از نامش پیداست، نمک دریایی از آب اقیانوس استخراج می شود. نمک دریایی معمولا ۹۹ درصد شامل کلرید سدیم است یعنی ۳۹ درصد آن سدیم است. همچنین نمک دریایی به طور طبیعی دارای مواد معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، گوگرد، ید و روی است. اما خوشبختانه نمک دریا کم سدیم نیز وجود دارد که می توان از آن استفاده کرد.

بسیاری از مردم معتقدند مواد معدنی طبیعی موجود در نمک دریایی باعث افزایش عطر و طعم غذا می شود. همانطور که قبلا اشاره کردیم دلیل علاقه مردم به استفاده از نمک دریایی، داشتن سدیم کمتر نسبت به نمک معمولی است. با جایگزین کردن نمک دریایی با نمک معمولی می توانید فشار خون خود را پایین بیاورید به ویژه اگر از نمک دریا کم سدیم استفاده کنید. کریستال های تصفیه شده نمک دریایی خوش طعم تر از نمک معمولی است.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *