آیا دانه کتان باعث کاهش وزن می شود ؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

آیا دانه کتان باعث کاهش وزن می شود ؟

در زندگی افرادی که علاقمند به تناسب اندام هستند دانه کتان جایگاه ویژه ای دارد، بطوری که در تلاش اند تا این دانه را معجزه ای در دنیای لاغری معرفی نمایند. آن ها مهمترین شاخصه دانه کتان برای لاغری را بالا بودن فیبر و پائین بودن محتوای کربوهیدرات-شکر آن می دانند.

و امّا نکته بارز در مورد دانه کتان که آنرا انتخابی خوب برای حفظ سلامتی و کاهش وزن می نماید، اسید های چرب غیر اشباع موجود در آن می باشد.

بزرگترین مزیت دانه کتان برای کاهش وزن

اولین حسن انتخاب دانه کتان غنی بودن آن از فیبر می باشد. طبق نظریه انجمن رژیم غذایی آمریکا، رژیم های غدایی سرشار از فیبر شما را تنومند کرده و باعث سیری طولانی مدت می گردد که این ارتباط مستقیمی با کاهش وزن دارد.
بعد ازاینکه شما دانه های کتان را میل می کنید آب را بخود جذب کرده و حجم بیشتری می گیرند که این امر باعث می شود شما بمدت بیشتری احساس سیری بکنید و طبیعتاً بعد از یک وعده غذایی حاوی دانه کتان کمتر گرسنگی به سراغتان خواهد آمد.

استفاده از دانه کتان بو داده و آسیاب شده

اگر می خواهید از شرّ چربی های اضافی بدنتان خلاص شوید دانه کتان را بصورت بو داده یا آسیباب شده مصرف کنید، چرا که دانه های کتان کامل بدون اینکه بخوبی در دستگاه گوارش هضم شوند، دفع خواهند شد. در حالیکه نوع بو داده یا آسیاب شده آن باعث می شود غشای سخت بیرونی دانه شکسته و محتوای تشکیل دهنده کتان بهتر جذب بدن شوند.
از آنجایی که آرد گندم یکی از مجرمین اصلی اضافه وزن محسوب می شود، می توان دانه کتان آسیاب شده را جایگزین آن کرد. فقط در نظر داشته باشید که آنرا بشکل دانه های بو داده تهیه کرده و خودتان در منزل آسیابش کنید. برای جلوگیری از اْکسیده شدن روغن و اسیدهای چرب موجود در کتان مانند امگا-۳ بهتر است آنرا در یخچال و یک ظرف درب بسته و برای مدتی کوتاه نگهداری کرد.

چگونه دانه کتان را به الگوی غذاییمان اضافه کنیم؟

امروزه رژیم های غذایی غنی از فیبر رواج بیشتری بین دوستداران سلامتی پیدا کرده است چرا که سالم ترین و طبیعی ترین روش برای داشتن وزن ایده آل می باشد. یکی از سوالات رایج بین مصرف کنندگان، میزان مصرف روزانه دانه کتان می باشد که طبق پیشنهاد مرکز پزشکی مریلند آمریکا مصرف یک قاشق سوپ خوری دانه کتان دو بار در روز برای بالغین بهترین مقدار خواهد بود.
– دانه کتان بو داده را مانند آجیل بجوید تا هم از طعم آن لذت برده و هم با جویدن به جذب بیشتر خواص آن کمک کرده باشید.
– یکی دیگر از روش های استفاده دانه کتان اضافه کردن نوع آسیاب شده آن به آبمیوه و اسموتی ها مانند اسموتی سیب و دارچین می باشد. با این روش آب موجود توسط کتان جذب شده و با حجیم تر شدن آن به سیر ماندن طولانی تر شما کمک خواهد کرد.

مبارزه تخم کتان با چربی های دور شکم

افزودن تخم کتان به رژیم غذایی به شما کمک خواهد کرد تا از دست چربی های مقاوم دور شکم رها شوید. تخم کتان حاوی فیبر محلول است که باعث پاک سازی و تنظیم دستگاه گوارش می شود. این کار باعث می شود تا چربی مقاوم دور شکم نیز از بین برود. شاید برای شما شنیدن این که بیشترین مقدار دور شکم چربی نیستند بلکه موادی هستند که از مصرف مواد غذایی با فیبر پایین تولید می شوند، متعجب کننده باشد! تخم کتان هنگامی که وارد بدن می شود به مولکول های شکر و کربوهیدرات متصل می شود و روند حل شدن آن ها را در رگ ها کُند می کند. درنتیجه میزان انرژی بالا می رود و در فاصله بین وعده های غذایی احساس رضایت به شما دست می دهد.

پس منتظر چه هستید؟ از امروز تخم کتان بو داده را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *