گوشت بوقلمون و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

گوشت بوقلمون و خواص آن

امروزه مطالعات ، اثرات مصرف گوشت قرمز (مانند گوشت گوساله ) و مصرف گوشت سفید (مانند گوشت بوقلمون ) بر روی دستگاه گوارش را به وضوح نشان داده اند.

یک مطالعه جالب نشان داده است که احتمال تشکیل N-nitroso در روده بزرگ با مصرف گوشتهای قرمز مانند گوشت گوساله به مراتب بیشتر از مصرف گوشتهای سفید مانند گوشت بوقلمون است. از آنجا که تشکیل بیش از حد N-nitroso ، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود گوشت بوقلمون و گوشتهای سفید دیگر بیشتر از گوشتهای قرمز مورد استفاده قرار گیرند. البته دارندگان گروه های خونی Oو B، توجه داشته باشند که عملکرد صحیح بدن آنها رابطه مستقیم با مصرف گوشتهای قرمز با کیفیت دارد و برایشان ضروریست. گوشت بوقلمون برای افراد با هر چهار گروه خون مناسب است.

اخیراً گوشت بوقلمون در گروه خوراکی های غنی از پروتئین دسته بندی شده است که می تواند میزان انسولین خون بعد از خوردن غذا را در سطح قابل قبولی نگه دارد.

در مورد گوشت قرمز ، مصرف زیاد آن خطر ابتلا به بیماری قلبی ، دیابت نوع دوم و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد، حال آنکه طبق مطالعات انجام شده ، مصرف زیاد گوشت سفید از جمله بوقلمون ، با بیماری های قید شده ارتباطی ندارد.

گوشت بوقلمون سالم تر از گوشت مرغ

چرا گوشت بوقلمون ؟

شهرت گوشت بوقلمون به عنوان گوشت بدون چربی ، افرادی را که مایل به استفاده کمتری از چربی هستند جذب می کند، اما از طرف دیگر ، بسیاری از افراد نیز مزه ای که چربی به غذاها می دهد را ترجیح می دهند .

از آنجا که گوشت بوقلمون غنی از پروتئین است ، مصرف این گوشت در فواصل زمانی معین ، می تواند جایگزین گوشتهای حاوی چربی و کلسترول بالا شود و غذای سالمتری محسوب می شود .

از آنجا که مواد مغذی مفید ، ارتباط مستقیم با سلامت انسان دارد ، بسیاری از افراد به غذاهائی روی آورده اند که سالم تر و سبک تر هستند.

امروزه گوشت بوقلمون نقش مهمی در رژیم های غذائی دارد. ارزش مواد مغذی موجود در گوشت بوقلمون بسیار جذب کننده است.

کلسیم : گوشت بوقلمون دارای کلسیم غنی تری نسبت به گوشتهای دیگر است. ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون تیره ، دارای ۳۲ میلی گرم کلسیم است ، گوشت سفید مرغ حاوی ۱۱ میلی گرم و گوشت راسته گوساله حاوی ۱۲ میلی گرم کلسیم است.

کالری : مقدار کالری موجود در گوشت بوقلمون سفید کمتر از گوشت های دیگر ازجمله گوشت مرغ است.

کلسترول : گوشت بوقلمون دارای کلسترول کمی است و نسبت به سایر گوشتها دارای چربی اشباع شده کمتری است.

چربی : گوشت بوقلمون دارای چربی کمتری نسبت به گوشت های دیگر از جمله گوشت مرغ است. تنها ۵% کالری موجود در گوشت بوقلمون سفید از چربی است که این مقدار در مقایسه با گوشت خوک (۵۲%) ، راسته گوساله (۴۱%) ، گوشت سفید جوجه (۲۰%) بسیار کم می باشد. همچنین گوشت بوقلمون دارای پائین ترین مقدار چربی اشباع شده است .

پروتئین : پروتئین موجود در گوشت بوقلمون ، بیشتر از گوشت مرغ و گوشت گوساله است . گوشت بوقلمون بیشترین مقدار مکمل متیونین یا اسید امینه مورد نیاز برای مصرف پروتئین را دارد. از آنجاکه این گوشت ، خوش طعم و زود هضم است، مصرف آن برای سالمندان بسیار مناسب است. هر برش از گوشت بوقلمون در مقایسه با سایر گوشت ها ، دارای مقدار زیادی پروتئین، مقدار کمی کالری ، چربی ،سدیم و کلسترول است . گوشت بوقلمون همچنین حاوی آهن ،روی ، ویتامین B6، ویتامین B12، مواد مغذی لازم برای تولید انرژی و حفظ سلامت است.

سدیم : گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی سدیم ا ست ، ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون سفید تنها حاوی ۶۸ میلی گرم سدیم است ، که تقریبا” ۲% مصرف روزانه سدیم را تشکیل می دهد . کلیه گوشتهای فراوری شده مانند انواع سوسیس و کالباس برای کلیه افراد مضر است ، اما در صورت تمایل به مصرف از انواع کالباس و سوسیس تهیه شده از بوقلمون استفاده فرمائید ، زیرا گوشت بوقلمون دارای سدیم کمتری نسبت به سایر گوشتها می باشد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *