گروه خون، نگهبان سیستم ایمنی

مطلب را به اشتراک بگذارید

گروه خون همانطور که در ابتلا به سرطان نقش دارد، در بهبود و نجات در سرطان نیز مهم میباشد. این به علت آن است که گروه خون شما در کیفیت سیستم ایمنی شما نقش دارد و سیستم ایمنی شما در مبارزه با بیماری  های مختلف و عوامل سرطان زا همچون کارکینوژن ۱۳ نقش دارد. 

این روند با شناسایی خود و شناسایی غیر خود شروع و انجام می شود. کار سیستم ایمنی از بین بردن غیر خود می باشد و این شامل دفع میکروب ها، ویروس ها، باکتری ها و سایر عناصر بیگانه از بدن می باشد.

قابلیت تشخیص این تفاوت، بسیار مهم است، اگر سیستم ایمنی این قابلیت را نداشته باشد، به خود سلولهای بدن حمله می کند و آنها را از بین می برد و یا دشمنان خطرناک را شناسایی نکرده و اجازه می دهد تا به بدن حمله کنند. 

برای این قابلیت شناسایی، طبیعت، سیستم بسیار دقیق و ظریفی را در سیستم ایمنی بدنمان کار گذاشته است. یکی از این متدها برای شناسایی عوامل مضر در بدن، شناسایی عواملی به نام آنتی ژن است. آنتی ژنها بر روی تمام سلولهای بدن و سایر موجودات ریز و حتی موجوداتی مانند باکتریها، ویروسها، میکروبها و… وجود دارند. هر عنصری میتواند به عنوان آنتیژن باشد، تنها نیاز به ویژگی منحصر به فرد

سیستم ایمنی بدن دارد تا بتواند این آنتی ژن ها را به عنوان آنتی ژن خود بدن شناسایی کند.

حداقل بیش از یک میلیون عنصر مختلف میتواند سیستم ایمنی را تحریک کند. تمام موجودات زنده آنتی ژن خاص خود را دارند که مانند اثر انگشت میباشد. در بین تمام آنتی ژنهای موجود در بدن، تنها یک آنتیژن ویژه گروه خون شما است و سیستم ایمنی هنگامی که در تماس با آنتی ژن غریبی قرار می گیرد، ابتدا اقدام به تشخیص آنتی ژن نا معلوم از آنتی ژن گروه خون می نماید.

آنتی ژن گروه خون تنها ویژه انسان ها نیست و بسیاری از موجودات مانند باکتری ها، ویروسها و کرمها آنتیژن خاص خود را دارند. هنگامی که سیستم ایمنی در بدن آنتی ژن غریب را شناسایی میکند، شروع به تولید آنتی بادی می کند، و آن موجود بیگانه را از بین برده و یک حافظه از آنتی ژن و آنتی بادی مورد نیاز ذخیره می سازد، تا اگر دوباره این دشمن به بدن حمله کرد، بتواند سریعتر آن را از بین ببرد

نوع آنتی بادیهایی که بدن در برابر سرماخوردگی و آلرژی غذایی ترشح می کند، مولکولهای بس یار ساده ای هستند که خود را به موجودات بیگانه می چسبانند و آنها را برای گلبولهای سفید ترشح شده توسط سیستم ایمنی نامیده میشود و کار آن ها تنها IgG آشکار میکنند، این آنتی بادیها به عنوان شناسایی و آشکار کردن عناصر و دشمنان مضر است و نه کشتن و از بین بردن و نابود کردن آنها تنها کار گلبولهای سفید میباشد.

آنتی بادیهایی که بدن ضد سایر گروه های خونی تولید می کند از  IgG متفاوت هستند. این آنتی بادیها نیاز به گلبولهای سفید برای نابود کردن دشمن ندارند و خود میتوانند به راحتی این کار را انجام دهند و با غذای نامناسب با گروه خونتان نیز مبارزه نمایند. به همین دلیل است که انتقال خون اشتباه به بدن بیمار نیازمند خون، باعث مرگ او می شود.

هنگامی که آنتی بادی ترشح شده به آنتی ژن مضر خارجی می چس بد باعث چسبندگی و جمع شدن تمام عناصر بیگانه میشود. این سیستم دفاعی بسی ار خوب عمل میکند و مثل آن است که جنایتکاران زیادی را به همدیگر دستبند زده باشند، هیچ کدام نمیتوانند به آسانی حرکت کرده و اقدام به جرم کنند. به هم چسبیدن تمام موجودات مضر مانند باکتریها، ویروسها، و میکروبها نه تنها کار از بین بردن آنها را آسان میکند بلکه کار دفع آنها از بدن نیز بسیار آسانتر و سریعتر صورت میگیرد.

قانون آنتی ژن آنتی بادی در مورد تمام گروه های خونی صدق می کند و برای همین است که انتغال نوع اشتباه خون می تواند کشنده باشد.دارندگان گروه خون O دارای آنتی بادی A و آنتی بادی B می باشند. و هر گروه خونی که که آنتی ژن شبیه A و یا شبیه B داشته باشد را پس زده و قبول نمی کنند. دارندگان گروه خون A آنتی بادی B  داشته و دارنده گروه خون B آنتی بادی A دارد. تنها گروه خون AB هیچ آنتی بادی ندارد و برای همین است که افراد دارنده گروه خون AB می توانند هر نوع گروه خونی را دریافت کنند. 

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *