کفیر و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

کفیر نوعی نوشیدنی تخمیری است که از شیر و دانه های کفیر بدست می آید. نوشیدن این نوشیدنی می تواند بسیاری از نیازهای بدن انسان را تأمین کند. محققان بر این باورند که تاریخچه این نوشیدنی از کوههای قفقاز واقع در روسیه آمده است. کفیر از تلقیح شیر گاو، گوسفند یا شیر بز با دانه های کفیر بدست می آید. افراد بومی، کفیر های سنتی را در کیسه هایی که از پوست حیوانات درست می کنند تهیه کرده و آنها را در راهروهای ورودی آویزان می کنند و به این صورت هر کسی که از آن راهرو عبور می کند آن را تکان می دهد تا دانه های کفیر با شیر مخلوط شوند.
دانه های کفیر حاوی پلی ساکارید محلول در آب هستند که با نام کفیران (kefiran) شناخته شده است. در صورتی که این ماده را در دهان  قرار دهید در ذهن انسان بافتی طناب مانند را تداعی خواهد کرد. برای تهیه سنتی کفیر، ابتدا میزان ۲-۱۰% از دانه های کفیر را به طور مستقیم به شیر اضافه می کنند و آنها را در ظرفهایی که در برابر اسید مقاوم هستند قرار می دهند و روزی چند بار هم زده می شوند. البته این ظرفها تا انتها پر نمی شوند، زیرا زمانی که کفیران با گاز دی اکسید کربن موجود مخلوط می شود باعث افزایش سطح مایع شده و از ظرف بیرون می ریزد، به همین جهت قسمتی از این ظرفها را خالی باقی می گذارند. سپس مایع کفیر را تا زمان آماده شدن در جای تاریک نگهداری می کنند تا ویتامینهای موجود در آن حفظ شده و از به وجود آمدن میکروبها جلوگیری شود. پس از گذشت یک مرحله ۲۴ ساعته، دانه ها توسط الک از مایع جدا می شوند. درجه حرارت مناسب در طی زمان تخمیر نباید از ۴۰ درجه سانتیگراد بالاتر یا از ۴ درجه سانتیگراد پائین تر باشد.

خواص کفیر
– کفیر حاوی باکتری های سالمی است که آنها را در ماست نمی توان یافت. این میکرو اٌرگانیسم های مفید به دستگاه گوارش کمک کرده و به دلیل داشتن ویتامین هایی مانند K و B-12 از رشد باکتری های مضر در روده ها جلوگیری می کنند.

– این نوشیدنی برای افرادی که در هضم دچار مشکل هستند و یا از ناراحتی معده رنج می برند، بسیار مفید است.
– مصرف کفیر به افرادی که پس از مصرف آنتی بیوتیک ها دچار اسهال می شوند توصیه می شود.
– از آنجائیکه این فرآورده از شیر تهیه می شود و  از فرآیند تخمیر برای آماده کردن نهائی آن استفاده می کنند، این نوشیدنی تقریباً فاقد لاکتوز است. تحقیقات به عمل آمده نشان داده است که افرادی که قادر به مصرف لاکتوز نیستند، با مصرف کفیر توانسته اند مشکلاتی نظیر نفخ، درد شکم و اسهال را که از علائم مصرف لاکتوز است را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.
– با مصرف کفیر می توانید وزن خود را کم کنید. یک فنجان کفیر دارای ۱۵۰ کالری و ۸ گرم چربی می باشد که ۵گرم از آن چربی اشباع شده است و یک لیوان کفیر می تواند جایگزین یک وعده غذایی گردد.
– کفیر غنی از تریبتوفان بوده و اسید آمینه های ضروری برای ساخت پروتئین هائی که مسئول محافظت از سیستم عصبی بدن می باشند را دارا است.
– کفیر دارای میزان بالائی از ویتامین های گروه B است که برای بسیاری از عملکردهای بدن (نظیر سیستم عصبی و دستگاه گوارش) ضروری است.
– نوشیدن کفیر بر روی سلامت و حفظ زیبایی پوست تأثیر بسزائی دارد.
– کفیر به دلیل داشتن خاصیت ملین، برای افرادی که از یبوست رنج می برند مفید است.
– به غیر از فواید سلامتی که کفیر دارد، مصرف این نوشیدنی از نظر اقتصادی نیز به صرفه می باشد، زیرا هزینه های خرید مکمل های پروبیوتیک بسیار بیشتر از خرید کفیر برای دریافت همان میزان پروبیوتیک است و به غیر از آن پروبیوتیک دریافتی از کفیر، طبیعی تر و سالمتر از انواع دیگر آن می باشد.
– مصرف کفیر از ابتلا به بسیاری از بیماریها جلوگیری می کند. مطالعات اولیه نشان داده است که این نوشیدنی بر روی سلول های سرطانی تأثیر دارد و  بطور موثری از بروز انواع سرطان جلوگیری کرده و در مقابله با رشد سلولهای بدخیم T نقش مهمی را ایفا می کند.
– تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که ترکیبات موجود در کفیر در کنترل فشار خون و سطح کلسترول نقش بسزایی دارد.

توجه: مصرف کفیر به جز برای دارندگان گروه خون O مضر بوده و برای دارندگان گروه خون A به مقدار کم مناسب و برای دارندگان گروه های خون B و AB سودمند است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *