چگونه رژیم غذایی گیاهخواران بر کلسترول آن ها تأثیر می گذارد؟

مطلب را به اشتراک بگذارید

بررسی جدیدی از تقریباً ۵۰ مطالعات مربوط به تغذیه نشان می دهد که رژیم های غذایی مبتنی بر گیاه با میزان کلسترول پایین تر ارتباط دارد. دانشمندان بر این باورند که این یافته ها بر پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی تأثیرگذار است.

محققان سه موسسه، اخیراً با بررسی جامع و آنالیز اثرات پیروی از رژیم غذایی گیاهی بر سطح کلسترول خون و تری گلیسیرید به این نتیجه رسیدند که گیاهخواری می تواند به میزان چشمگیری از کلسترول خون بکاهد.

سطح بالای چربی (LDL)، که به عنوان کلسترول بد شناخته می شود، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است. کل سطوح کلسترول و سطح تری گلیسیرید نیز با افزایش خطر ابتلا به CHD (بیماری قلبی عروقی) مرتبط است، اگرچه (HDL)، که به عنوان کلسترول خوب شناخته می شود، نقش محافظتی در سیستم دارد. با این حال، سطح کلسترول می تواند از طریق رژیم غذایی مناسب و ورزش فیزیکی کنترل شود.

در این خصوص توصیه می شود از مواد غذایی حاوی پروتئین و در عین حال فاقد گلوتن، مثل کینوا و پرک آن، جو دو سر و پرک آن، دانه چیا و امثال آن ها در رژیم غذایی مخصوصاً رژیم غذایی گیاهخواران استفاده شود. زیرا این غلات کامل هستند و از افزایش بیش از حد کلسترول خون جلوگیری می کنند.

کاهش کلسترول با رژیم غذایی گیاهی:

محققان ۳۰ مطالعه و ۱۹ آزمایش بالینی را با توجه به رابطه بین رژیم های گیاهی و لیپید  مورد بررسی قرار دادند. مطالعات نشان داد که باید بر رژیم غذایی کاملاً گیاهی و نیمه گیاهی از لحاظ سلامت، طبیعی و ارگانیک بودن، تمرکز کرد.

در چارچوب این بررسی، اصطلاح “رژیم های گیاهی” به رژیم های غذایی اشاره دارد که در آن مصرف محصولات گوشتی کم تر از یک بار در ماه است.

اصطلاح “رژیم های نیمه گیاهی” به رژیم های غذایی شامل محصولات گوشتی “بیش از یک بار در ماه، اما کمتر از یک بار در هفته” اشاره می کند، در حالی که در رژیم های غذایی کاملاً گیاهی، از مصرف محصولات حیوانی خودداری می شود و می تواند شامل غلات کامل و ارگانیک مثل کینوا و جو دو سر باشد. برخی از رژیم های غذایی گیاهی حاوی تخم مرغ، محصولات لبنی یا ماهی نیز می باشند. کینوا غنی از آهن و پروتئین بوده و بهترین جایگزین گوشت قرمز است.

محققان دریافتند که رژیم های غذایی گیاهی به میزان قابل توجهی با کاهش کلسترول ارتباط دارند. آزمایشات بالینی نشان داد که پس از یک رژیم گیاهخواری، میانگین غلظت کلسترول کل به کمتر از ۱۲٫۵ میلی گرم در دسی لیتر می رسد.

  • هم چنین برخی از تغییرات در سطوح تری گلیسیرید به عنوان یک نتیجه از رژیم غذایی گیاهی نیز مشاهده شد.

این کاهش کلسترول با تغییرات تغذیه ای مانند رژیم غذایی گیاهی که به طور طبیعی حاوی کربوهیدرات بالا است، ایجاد می شود و با ادامه این روند و مصرف منظم مواد غذایی گیاهی، این تغییرات را در طول زمان در بدن تثبیت می کند و در نهایت از بروز هر گونه بیماری جلوگیری می شود.

محققان معتقدند که رژیم های گیاهخواری بر وزن بدن و همچنین سلامت کلی نیز تأثیر مثبت می گذارند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *