چای سبز و پوست

مطلب را به اشتراک بگذارید

چای سبز و پوست

در دهه های اخیر، چای سبز یکی از معروف ترین محصولات سلامتی بوده است. محققان فواید بسیاری را در چای سبز کشف کرده اند. شواهد بالینی نشانگر این موضوع است که نوشیدن چای سبز و یا مالیدن مستقیم آن روی پوست، فواید بسیاری را در بر دارد. حتی می توانید از برگ چای سبز برای شفاف کردن پوست استفاده کنید.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که عصاره چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های فراوان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند. رادیکال های آزاد عامل اصلی پیری سریع و ابتلا به بیماری های حاد هستند. قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، دود سیگار و نور شدید خورشید تعداد رادیکال های آزاد را افزایش می دهد، اما آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز نه تنها حافظ سلامتی هستند، بلکه باعث جوان ماندن پوست شما نیز می باشند.

فواید چای سبز برای پوست عبارتند از :

۱- مبارزه با رادیکال های آزاد

در معرض سموم بودن منجر به ایجاد رادیکال های آزاد می شود، اما اشعه UV نور خورشید، عامل اصلی ایجاد رادیکال های آزاد در سلول های پوستی است که منجر به پیری زودرس می شود. اما آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از آسیب رساندن رادیکال های آزاد به سلول های سالم پوست جلوگیری می کنند و پوست را شاداب و جوان نگه می دارند.

۲- خنثی کردن اشعه UV

عصاره چای سبز آسیب ایجاد شده از طریق اشعه های UV خورشید را خنثی می کند. مطالعه انجام شده در دانشگاه “ “Case Western Reserve نشان داده است که چای سبز از آفتاب سوختگی محافظت می کند. در این مطالعه، عصاره چای سبز بر روی پوست داوطلبین مالیده شد و سپس آن ها در معرض تابش نور خورشید قرار گرفتند. با آغشتن ۴ میلی گرم عصاره چای سبز بر روی یک قسمت ۲٫۵ سانتی متری از پوست، پوست این داوطلبان بطور کامل از آفتاب سوختگی محافظت شد. از آنجایی که نور خورشید عامل اصلی پیر شدن پوست است، بنابراین مصرف عصاره چای سبز از پیری زودرس جلوگیری می کند.

۳- جلوگیری از سرطان پوست

آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز از سرطان پوست نیز جلوگیری میکنند. در مطالعه انجام شده در انجمن شیمی آمریکا معلوم شد که چای سبز از طریق مسدود کردن فعالیت آنزیم بسیار خطرناک  junk-2)) از سرطان پوست جلوگیری میکند.

مطالعات اخیر نشان داده است که خطر ایجاد سرطان سلول سنگفرشی ” Squamous Cell Carcinoma ” در افرادی که روزانه ۲ یا ۳ فنجان چای سبز مینوشند ، ۶۵ درصد کمتر است و مصرف چای سبز با لیمو خاصیت ضد سرطانی آن را تقویت می کند.

۴- جوان سازی سلول های پوستی

در مطالعه انجام شده در دانشگاه پزشکی ایالت جورجیا آمریکا، محققان به این نتیجه رسیدند که چای سبز قادر به جوان سازی سلول های پوستی پیر و در حال مرگ است.

به گفته این محققان، EGCG موجود در چای سبز که نوعی پلی فنول است باعث تحریک کراتینوسیت ها (keratinocytes) که سلول های خارجی ترین لایه پوست هستند، می شود. EGCG موجود در چای سبز منجر به تولید انرژی زیستی و ترکیب DNA برای تقسیم سلولی مجدد نیز می گردد.

بنابراین، مصرف چای سبز به صورت موضعی برای احیاء پوست، التیام زخم و یا درمان بیماری های مخاطی خاص مانند پسوریازیس (بیماری داءالصدف – psoriasis) بسیار سودمند است.

سلول هایی که به سمت سطح پوست حرکت می کنند معمولا ۲۸ روز عمر می کنند و در روز بیستم روی سطح بالایی پوست قرار گرفته و آماده مرگ می شوند، اما EGCG موجود در چای سبز، آن ها را دوباره فعال می سازد.

در صورت استفاده مکرر از چای سبز، قابلیت ارتجاعی پوست افزایش می یابد و در نتیجه چین و چروک ها کمتر به چشم می خورند.

۵- مبارزه با تورم

چای سبز دارای اثر ضد التهابی قوی است. اگر پوست شما بسیار حساس و اغلب قرمز است، محصولات حاوی عصاره چای سبز کمک شایانی به تسکین آن میکند.

۶- بهبودی بیماری پسوریازیس (Psoriasis) و شوره سر

افرادی که از بیماری های پوستی مانند پسوریازیس (Psoriasis)، روزاسه (Rosacea) و شوره سر که هر سه ناشی از تورم هستند، رنج می برند، می توانند بهترین استفاده را از خاصیت ضد التهابی چای سبز ببرند.

۷- تسکین جوش صورت و روشن کردن پوست

کاتشین موجود در چای سبز ضد باکتری است و فعالیت هورمونی را کاهش می دهد. این بدان معنی است که چای سبز روشی موثر برای درمان جوش صورت، بدون اثرات جانبی کرم های دارای بنزوئیل پراکسید، است.

محققان بر این باورند که چای سبز رنگ پوست بیماران را روشن کرده و ظاهر کلی چهره آن ها را بهبود می بخشد. این خبر بسیار خوبی است، زیرا بنزوئیل پراکسید موجود در کرم های ضد جوش، اغلب پوست را تحریک کرده و منجر به ایجاد رادیکال های آزاد می شود.

۸- از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز قادر به جلوگیری از بوی بد دهان است و اگر به طور غیر عمدى بلعیده شود نیز مزه خوبی دارد. می توانید خمیر دندان مخصوص خود را با استفاده از چای سبز درست کنید. به این طریق که یک فنجان آب جوش را روی ۱۰۰ گرم چای سبز بریزید و اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه دم بکشد. خمیر را با استفاده از این مایع و یک قاشق چای خوری جوش شیرین درست کرده و از آن برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید. خواص طبیعی موجود در چای سبز، بوی بد دهان را از بین برده و از اتصال میکروب های تشکیل دهندﮤ پلاک به دندان ها جلوگیری می کند.

۹- ماسک تازه کننده صورت

این ماسک ملایم صورت، سموم را از روی پوست پاک کرده و باعث صاف و ابریشمی شدن پوست می گردد. سه قاشق غذاخوری سس مایونز را با یک قاشق چای خوری چای سبز مخلوط کنید. ماسک شما آماده مصرف است. آن را به طور مساوی به کل صورت به جز قسمت های حساس چشم بمالید. ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را شسته، خشک کرده و مرطوب کننده بزنید. این امر باعث پاک شدن پوست شده و طراوت خاصی به پوست می بخشد.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *