پیاز و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

پیاز و خواص آن

پیاز به علت خواص بسیار زیاد و مزه خوبی که به غذاها می دهد ، جزو مهم ترین مواد غذائی روزانه ما به شمار می رود.  البته به جز افرادی که به پیاز حساسیت دارند ، برای بقیه افراد بسیار مفید و سرشار از مواد مغذی است.

۱۰۰ گرم پیاز ، دارای  ۴۴ کالری است که بیشتر کربو هیدرات است و ۴/۱ گرم نیز فیبر دارد.

پیاز نیز همانند سیر حاوی آنزیم آلیناز (alliinase) است ، همان ماده ای که هنگام خرد کردن پیاز باعث سرازیر شدن اشک از چشم هایمان می شود.

پیازها منبع غنی کورسیتین و کرومیوم هستند . کورسیتین ، آنتی اکسیدانی قوی است که دربرابر بیماری های مختلف مبارزه می کند. کرومیوم، ماده ای است که در حفظ تعادل صحیح هورمونی موثر است.

پیاز همچنین خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد ، در از بین بردن  یبوست مفید است  و  منبع خوب فیبر به شمار می رود.

مواد مغذی موجود در پیاز 

پیاز دارای فلاونوئید flavnoids است که همان رنگ دانه ای است که باعث ایجاد رنگ در سبزیجات می شود. این ترکیبات به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و اثر ضد سرطانی داشته  و سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

پیاز همچنین حاوی گوگرد است و به همین دلیل برای کبد مفید می باشد. گوگرد با پروتئین به خوبی ترکیب شده وباعث تحریک عملکرد اسید امینه ها درمغز و سیستم عصبی می شود. اسید امینه های  حاوی گوگرد در پیاز و همچنین در سیر و تخم مرغ نیز وجود دارند.

این اسید امینه های خاص ، متیونین (methionine) و سیستین cystine نامیده می شوند و علاوه بر وظایف متعددی که دارند در سم زدایی  بدن از فلزات سنگین نیز بسیار موثر هستند.

پیاز سرشار از ویتامین C    ، کرومیوم  ((chromium ، بیوتین (biotin) ، ویتامین B6، ویتامین B1 ، ویتامین A ، ویتامین K ، کلسیم  ، فسفر و اسید فولیک  است.

اما فقط ویتامین ها ومواد معدنی موجود درپیاز نیست که آن را تبدیل به ماده غذائی سودمند کرده اند،  بلکه وجود کورسیتین (quercitin)  که نوعی آنتی اکسیدان است نیز یکی از عواملی است که آن را تبدیل به ماده غذائی  بسیار سودمند کرده است.

خواص ضد سرطانی پیاز 

طبق تحقیقات انجام شده ، ماده کورسیتین (quercitin) درکاهش حجم و مقدار ضایعات پیش سرطانی در دستگاه گوارش مفید است . انواع پیاز و موسیر دارای خاصیت ضد سرطانی هستند.

وجود آنتی اکسیدان کورستین در پیاز ، در جلوگیری از سرطان روده بزرگ و درمان ضایعات پیش سرطانی درمعده نیز مفید است.

کورسیتین نوعی آنتی اکسیدان است که وقتی با کورکومین curcumin که در زردچوبه وجود دارد  ترکیب می شود و پیشگیری کننده ای  قوی برای سرطان روده بزرگ به شمار می رود.

سرطان روده بزرگ اغلب از پولیپ های مستعد سرطانی که در روده ها رشد می کنند به وجود می آید. مطالعات نشان داده است که ترکیب کورسیتین  با کورکومین curcumin ، نه تنها در پیشگیری از سرطانی شدن پولیپ ها کمک می کند ، بلکه در کاهش تعداد پولیپ های روده بزرگ نیز موثر می باشد.

تحقیقات دیگری نشان می دهند که افرادی که پیاز بیشتری مصرف می کنند ۸۴% خطر ابتلا به سرطان دهان و حلق و ۸۸% خطر ابتلا به سرطان مری در آن ها کمتر است .

افرادی که به طور منظم پیاز مصرف می کنند ، علاوه بر کاهش ۵۶ درصدی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، خطر ابتلا به سرطان پروستات ، سرطان سینه ، سرطان حنجره ، سرطان تخمدان و سرطان کلیه  نیز در آنها کاهش می یابد. در حقیقت ، خاصیت ضد سرطانی بالقوه پیاز حتی بیشتر از سیر است .

پیاز ، ضد کلسترول و فشار خون 

علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان های مختلف ، پیاز در کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون موثر است. پیاز خاصیت ضد التهابی دارد و مصرف آن در کاهش لخته های خونی نقش اساسی دارد .  مصرف پیاز ادرار آور است و باعث دفع آب اضافی بدن می شود.

پیاز ، ضد دیابت

هر چه بیشتر پیاز زرد مصرف کنید ، میزان قند خون شما کاهش می یابد.

آلیل پروپیل دی سولفید allyl propyl disulfide موجود در پیاز، باعث افزایش انسولین در بدن می شود. به همین دلیل ، مصرف پیاز برای بیماران دیابتی نیز مفید است . کرومیوم chromium موجود در پیاز به کاهش قند خون کمک می کند .

علاوه بر کرومیوم ، پیاز حاوی آلیل پروپیل دی سولفید allyl propyl disulfide نیز می باشد که کاهش دهنده مقدار گلوکز موجود در بدن است .

پیاز ، ضد پوکی استخوان

طبق تحقیقات انجام شده، پیاز حاوی ماده ای به نام GPCS (growth plate chondrocyte) است که باعث سلامت استخوان ها می شود و از عملکرد  استئوکلاست ها ، سلول هائی که باعث شکسته شدن بافت های استخوان می شوند جلوگیری می کند.

پیاز همچنین حاوی ماده ای به نام   L-glutamyl-trans-S-1-propenyl-L-cysteine sulfoxide  می باشد ، که اثرات استئوکلاست ((osteoclast، بیماری که باعث شکسته شدن استخوان می شود را متوقف نموده  و از ابتلا افراد به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

پیاز ، ضد آسم

پیاز از زمان های قدیم برای درمان آسم مورد استفاده قرار می گرفته است.

پیاز به دلیل توانائی مهار در تولید ماده ای که باعث تشیج ماهیچه های برونشی می شود ، برای بیماری آسم مفید است. مصرف پیاز همچنین باعث آرامش ماهیچه های برونشی می شود.

پیاز و خاصیت ضد باکتریائی

پیاز دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی می باشد و قادر به نابودی عوامل بیماری زای بسیاری مانند باکتری ای کولی E.coli  و سالمونلا (salmonella)  است .

پیاز و هضم غذا

پیازها حاوی پروبیوتیک هستند. این ماده در رشد باکتری های مفید در سیستم گوارشی موثر است و به عملکرد هضم صحیح غذا کمک می کند.

پیاز و خاصیت ضد التهابی

ماده کورستین و ویتامین C موجود در پیاز ، همراه با دیگر مواد موجود درآن ، در بهبود سیستم ایمنی بدن موثر هستند . این مواد به عنوان عوامل ضد التهابی عمل می کنند و اثرات بیماری های التهابی مانند  رماتیسم مفاصل را کاهش می دهند.

پیاز و سلامت قلب و عروق 

پیازها حاوی فلاونوئید هستند ، ماده ای که در بهبود سلامت قلب و کاهش خطر بیماری قلبی مفید است.

پیاز حاوی مقادیر زیادی گوگرد ، کرومیوم و ویتامین B6 است که همه این مواد در کاهش کلسترول و فشار خون مفید هستند . این مواد همچنین در کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی و نارسایی های قلبی نیز سودمند هستند.

از آنجا که پیاز همیشه اشک چشمان ما را سرازیر می کند ، مورد سرزنش قرار می گیرد ، اما این بار وقتی خواستید پیاز خرد کنید ، با در نظر گرفتن مزایای آن ، این اشکها ، اشکهای شوق تلقی خواهند شد.

بدینوسیله مواد موجود در پیاز در سلامت قلب ، کاهش خطر ابتلا به سرطان ها ، بهبود هضم غذا ، سلامت استخوان ها و کاهش بیماری های التهابی مفید می باشند.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *