هندوانه و خواص آن

مطلب را به اشتراک بگذارید

هندوانه و خواص آن

هندوانه گیاهی از دسته صیفی جات است که در جالیز رشد و پرورش می یابد. اصلیت این میوه به آفریقای جنوبی بر می گردد. در جهان بیش از ۱۲۰۰ نوع هندوانه وجود دارد که میانگین وزن آنها بین ۱ تا ۹۰ کیلو برآورد شده است. هندوانه ها می توانند به رنگ های قرمز، زرد، نارنجی یا سفید باشند.

در فصل تابستان خوردن هیچ میوه ای لذت بخش تر و شاداب کننده تر از هندوانه نیست. هندوانه به دلیل داشتن آب فراوان، برای رفع تشنگی و تأمین آب مورد نیاز بدن، راه حل بسیار مناسبی است. این میوه به غیر از طعم لذیذ و خوشمزه، خواص و فوائد بسیاری نیز دارد.

خواص

–    ۱ فنجان هندوانه به طور میانگین حاوی کمتر از ۵۰ کالری می باشد، به همین دلیل برای افرادی که رژیم لاغری دارند، می تواند منبع مناسبی جهت تأمین ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها باشد.

–    ویتامین های C , A و E ، این میوه خوشمزه را به منبع غنی از آنتی اکسیدان ها تبدیل کرده و بدن را در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کنند و به همین دلیل مصرف هندوانه از ابتلا فرد به سرطان جلوگیری می کند.

–    هندوانه از پیری پوست جلوگیری می کند.

–    یک تکه هندوانه می تواند ۲۵ درصد از ویتامین C و ۱۰ درصد از ویتامین A مورد نیاز روزانه بدن را تأمین کند.

–    هندوانه همچنین منبع خوبی از ویتامین B1 است که به عنوان تیامین(thiamin) نیز شناخته شده است. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی حاصل از مواد خوراکی دارد. ۱فنجان هندوانه، تقریباً ۱۰درصد از ویتامین مورد نیاز بدن را تأمین می کند. این میوه حاوی ویتامین B6 می باشد که به عنوان پیریدوکسین (pyridoxine) شناخته شده است. این ویتامین کمک می کند تا شکسته شدن گلیکوژن (glycogen) که به عمل ذخیره سازی سوخت مورد نیاز بدن، بین وعده های غذایی کمک می کند، به درستی انجام شود. با این کار، اگر شما یکی از وعده های غذائی را از دست دادید، این امر به شما کمک می کند تا سطح قند خون خود را ثابت نگه دارید.

–    به دلیل داشتن لیکوپن (lycopene)، هندوانه نیز مانند گریپ فروت و گواوا و گوجه فرنگی می تواند در سلامت قلب نقش مهمی را ایفا کند. شهرت گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن موجود در آن است. هندوانه حاوی۴۰% لیکوپن بیشتری نسبت به گوجه فرنگی خام است به همین دلیل افرادی که نمی توانند گوجه فرنگی بخورند و یا به مصرف گوجه فرنگی آلرژی دارند می توانند جهت تأمین لیکوپن مورد نیاز خود هندوانه مصرف کنند.

–    هندوانه منبع خوبی از اسید آمینه سیترولین (Citrulline) است. بدن به وسیله تغییر دادن سیترولین به اسید آمینه آرژینین(arginine)، مواد زائد را از بین برده و خود را ترمیم می کند.  این اسیدهای آمینه ممکن است موجب تأخیر خون شاهرگ یا شل شدن شریان ها شوند و در نتیجه می توانند در کنترل فشار خون تأثیر داشته باشند.

–    بنا به گزارشات انجام شده، پس از مصرف هندوانه  آرژنین (arginine) تولید شده توسط سیترولین (citrulline)، اکسید نیتریک را که موجب شل شدن رگ های خونی می شود را تحریک می کند و این اکسید نیتریک اضافه باعث افزایش جریان خون در مردان شده و می تواند همزمان به سلامت قلب و امور جنسی آنها کمک کند.

مضرات

–    اگرچه لیکوپن برای سلامتی مفید است، ولی اگر میزان مصرف آن از ۳۰میلی گرم تجاوز کند، این ماده مفید می تواند عوارض جانبی را برای دستگاه گوارش بوجود آورد.

–    به این دلیل که هندوانه حاوی میزان زیاد پتاسیم است، مصرف بیش از حد آن در افراد مبتلا به هیپرکالمی(hyperkalemia) می تواند باعث افزایش پتاسیم در خون شود. هیپرکالمی در فعالیت های قلبی و عروقی، نظیر نامنظم شدن ضربان قلب، ضعف یا فقدان نبض و ایست قلبی می تواند تأثیر گذار باشد و همچنین می تواند بر روی کنترل اعصاب و عضلات نیز اثر منفی داشته باشد.

توجه : مصرف هندوانه برای گروه های خون B و AB سودمند و مصرف متعادل آن برای دارندگان گروه های خون O و A بلامانع می باشد.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه1

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *