میگرن و سردرد

مطلب را به اشتراک بگذارید

امروزه سردرد بیماری شایع ای به شمار می رود. سردرد می تواند در هر نقطه ای از سر یا گردن به وجود آید. بافت مغز به دلیل اینکه فاقد گیرنده های درد است هیچ گونه دردی را حس نمی کند و درد در قسمتهای حساس به درد، اختلالاتی به وجود می آورد و همین امر باعث می شود که فرد در قسمتهای حساس به درد مانند عضلات، جمجمه، شریان ها و ورید ها، چشم ها، گوش ها، بافت زیر جلدی، غشای مخاطی، سینوس ها و اعصاب احساس درد کند. برای درمان سردردها داروهای مختلفی وجود دارد که این داروها معمولاً شامل مسکن ها هستند. عوامل متعددی می توانند به بروز سردردها کمک کنند، از جمله این عوامل می توان عوامل ژنتیکی، جنبه های فیزیولوژیکی، جنبه های زیست محیطی و … نام برد.
بیش از ۲۰۰ نوع و علت برای سردرد وجود دارد، که این عوامل می توانند عاملی تهدید کننده برای سلامتی فرد باشد. معمولاً سردردها به دو دسته، سردردهای اولیه و سردردهای ثانویه.
سردردهای اولیه شایع ترین نوع سردردها هستند. این سردردها دارای ویژگی های معمولی می باشند. میگرن از این نوع سردرد می باشد، که فرد در آن یک طرف سر، دردهای ضربان دار همراه با تهوع و ضعف را احساس می کند و این حالات معمولاً بین ۳ ساعت تا ۳روز به طول می انجامد. از دیگر اختلالات نادر سردردهای اولیه نورالژی (Trigeminal Neuralgia) عصب سه قلو است که در آن فرد دچار سردردهای خوشه ای می شود و یا درد در قسمت صورت پخش می شود. 
نوع دوم سردردها، سردردهای ثانویه هستند. این نوع از سردردها مشکلات دیگری در ناحیه سر و گردن بوجود می آورند. برخی آنها مانند سردردهای ناشی از گرفتگی عضلات گردن مضر نیستند ولی اگر برای درمان آنها فرد به مصرف بیش از حد مسکن ها روی آورد ممکن است باعث بدتر شدن سردرد شود. برخی از گونه های سردرد ثانویه بسیار خطرناک هستند و می توانند در دراز مدت برای زندگی فرد خطرات جدی به وجود آورند. علائم سردردها متفاوت است ولی نشانه سردردهای غیر معمول نزد افراد بالای ۵۰ سال عبارت است از: سردردهایی که مانند صاعقه بوده و رعد آسا هستند و در عرض چند دقیقه اوج می گیرند، ناتوانی در حرکت یک عضو ، بیدار شدن همراه با سردرد، شدت گرفتن سردرد با تغییر حالت دادن بدن، از دست دادن بینائی یا اختلالات بینائی، شل شدن فک (این حالت بعد از متوقف شدن عمل جویدن رفع می شود)، سفتی گردن، تب.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *