مضرات مصرف الکل

مطلب را به اشتراک بگذارید

نوشیدنی های الکلی به نوشیدنی گفته می شود که حاوی الکل اتیل بوده و خاصیت اعتیاد آور و روان گردان دارند. از این نوشیدنی ها اغلب به عنوان اتانول نام برده می شود و معمولاً  به سه دسته کلی شراب، آبجو (نوشیدنی تخمیری) و نوشیدنی تقطیری تقسیم می شوند. مصرف الکل به دلیل مضرات متعدد، در بعضی کشورها و ادیان ممنوع است.
نوشیدنی های الکلی دارای هیچگونه ویتامین، پروتئین یا مواد مغذی نبوده و مصرف ۱۰۰گرم آن تقریباً دارای ۲۳۰ کالری می باشد.
در ادامه به بعضی از مضرات ناشی از مصرف این نوشیدنی می پردازیم.

مضرات مصرف الکل
– مصرف الکل باعث بالا رفتن میزان پلاکت ها شده که به دنبال آن خون لخته شده و منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی می شود.

– مصرف کنندگان این نوع نوشیدنی درمعرض خطر ابتلا به هیپوگلیسمی مزمن قرار دارند. هیپوگلیسمی، باعث پائین آمدن میزان قند خون شده و فرد دچار علائمی نظیر ضعف یا گرسنگی، عرق سر، طپش قلب و گیجی می شود.
– این نوشیدنی باعث التهاب دیواره معده می شود. به این عارضه گاستریت معده (Gastritis)  گفته می شود و از عوامل ناشی از مصرف الکل است.
– مصرف الکل احتمال ابتلا به کاردیومیوپاتی را افزایش می دهد. در این عارضه عضله های قلب ضعیف شده و در نهایت از کار می افتند و همچنین ریتم ضربان قلب با اختلالاتی نظیر فیبرپلاسیون دهلیزی و فیبرپلاسیون بطنی مواجه می شود و در فیبرپلاسیون دهلیزی، دهلیز به جای انقباض منظم دچار حرکت کششی نا منظم ناگهانی می شود. در فیبرپلاسیون بطنی نیز باعث اختلال در کشش های بطن به وجود آمده و به دنبال این اختلالات فرد هوشیاری خود را از دست می دهد و در صورتی که به موقع درمان نشود باعث مرگ ناگهانی می شود.
– مصرف نوشیدنی های الکلی باعث بالا رفتن ناگهانی فشار خون و بالا رفتن احتمال سکته مغزی می شود.
– با مصرف نوشیدنی های الکلی میزان اکسیژن در گلبول های قرمز افزایش می یابد و منجر به کم خونی و عوارضی نظیر خستگی، تنگی نفس و کاهش وزن می شود.
– استفاده از نوشیدنی الکلی احتمال ابتلا به سرطان گلو، حنجره، دهان، لوزالمعده، پستان و کبد را افزایش می دهد.
– به دلیل پایین آمدن میزان قند خون پس از مصرف الکل، این نوع نوشیدنی برای بیماران دیابتی به هیچ عنوان مناسب نمی باشد.
– مصرف الکل همچنین می تواند باعث بروز بیماری هایی مثل پوکی استخوان و فشار خون بالا شود.
– این نوشیدنی ها در افرادی که با کمبود ویتامین B نیز مواجه هستند، منجر به بروز یک نوع از اختلالات مغزی به نام سندرم ورنیکه-کورساکف  Wernicke-Korsakoff می شود، که از عوارض این بیماری می توان، مشکلات حسی – حرکتی، آشفتگی شدید، تغییرات شخصیتی و خطر مرگ بر اثر مشکلات کبدی و اختلالات معده ای – روده ای و قلبی را نام برد.
– مصرف الکل در جوانان می تواند باعث بروز پانکراتیت (pancreatitis) شود. پانکراتیت عارضه ای است که در آن لوزالمعده به تدریج توانایی خود در تولید آنزیم های هضم و هورمون های لازم برای سلامت بدن را از دست می دهد. از علائم شایع این عارضه می توان از تب، افت فشار خون، استفراغ و نفخ شکم را نام برد.
– مصرف الکل در زنان باردار احتمال سقط جنین را به میزان زیادی افزایش می دهد.
– سیروز کبدی نیز از بیماری های خطرناک ناشی از مصرف الکل به شمار می رود. این بیماری از بیماری های کبد است و دارای عوارضی نظیر، خستگی، بی اشتهایی، کاهش وزن و تهوع است. در این بیماری عملکرد کبد کاهش می یابد و پروتئین کمتری تولید می کند. به عنوان مثال تولید آلبومین که یک پروتئین مهم است کاهش یافته و موجب جمع شدن آب در زیر پوست می شود.
– در مردان الکل منجر به ناتوانی های جنسی می شود.
– مصرف این نوشیدنی ها برای افرادی که دارو هایی نظیر، داروهای ضد انعقاد، آنتی هیستامین، آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، مسکن ها و قرص های خواب آور مصرف می کنند اکیداً ممنوع است.
– ترکیب آسپرین و الکل در معده تأثیر مخرب دارد و از مصرف همزمان آنها باید خودداری شود.
– الکل خاصیت اعتیاد آور دارد. افراد با مصرف این نوشیدنی به دلیل از دست دادن شغل، خشونت یا قطع روابط با افراد دیگر دچار ناهنجاری های اجتماعی می شوند.
– مصرف الکل باعث بروز نوعی بیماری به نام الکلیسم مزمن (chronic alcoholism) می شود که در آن فرد دچار نقص شخصیتی و ضعف اراده می شود.

توجه: الکل برای تمامی گروه های خون O,A,B,AB مضر و در دین اسلام حرام است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *