روغن زیتون و ارتباط آن با زنان باردار و نوزادان

مطلب را به اشتراک بگذارید

روغن زیتون و ارتباط آن با زنان باردار و نوزادان

روغن زیتون واقعی نقش اساسی در دوران بارداری برای رشد جنین ایفا می کند و کمبود آن می تواند بر رشد و هوش نوزاد تاثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است، مادرانی که در دوران بارداری از روغن زیتون استفاده می کردند نوزادان سالمتری به دنیا آورده بودند.

جنین برای رشد به ویتامین E نیاز دارد. نوزاد برای مقابله با استرس اکسیداتیو ( عدم تعادل تولید رادیکال های آزاد و توانایی بدن برای مقابله با آن)  از ورود به فضای حاوی اکسیژن به ویتامین E نیاز دارد. بنابراین مقدار و نوع مواد غذایی مصرفی در دوران بارداری ارتباط مستقیمی با متابولیسم مادر و عملکرد جنین دارد.

نقش روغن زیتون در دوران شیردهی

ویتامین E  در خون مادر و در غده های سینه ذخیره می شود. بنابراین در دوران شیردهی، مادر به انبوهی از ویتامین E نیاز دارد. قابل ذکر است که در طی دوران شیردهی داشتن ویتامین E کافی بسیار مهم است. ویتامین E برای نوزادان تازه متولد شده یا مبتلا به نارسایی کلیه یا لوزالمعده و دفع اثرات نامطلوب آن بر روی سیستم کبد-صفرا توصیه می شود.  

روغن زیتون فرابکر ارگانیک ۰.۵ لیتری

روغن زیتون فرابکر ارگانیک

اما روغن زیتون نه تنها اسیدهای چرب مورد نیاز رشد کودک تازه متولد شده را فراهم می کند بلکه نسبت اسید لینولئیک به اسید لینولنیک (اسیدهای چرب ضروری) روغن زیتون شبیه به شیر مادر است.

اثرات مفید اسید اولئیک در دوران بعد از بارداری نیز ادامه دارد. اسید اولئیک از بالا رفتن کلسترول خون و تصلب شرایین جلوگیری می کند، این فرایندی است که در دوران کودکی آغاز می شود. همچنین اسید اولئیک اثرات مثبتی بر روی رشد استخوان ایفا می کند.

رژیم غذایی دوران بارداری

مادرها در دوران بارداری و شیردهی از چربی های اشباع نشده استفاده کنند و چربی های اشباع شده و مواد غذایی با کلسترول بالا را کاهش دهند. به طور کلی دستورالعمل های غذایی و کالری مصرفی باید کنترل شود تا با افزایش بیش از حد وزن روبه رو نشوید.

رژیم غذایی کودکان زیر سه سال و بالاتر از این سن متفاوت است. چهل درصد انرژی مصرفی کودکان از چربی ها تامین می شود، چربی هایی که منبع آن از شیر مادر یا هر نوع شیر دیگری است. توصیه می شود که برای تامین مواد غذایی جهت رشد کودک از رژیم غذایی کودک خود اطمینان حاصل فرمائید.

عضو اینستاگرام ما شوید (oab_food) و اخبار تحقیقات پزشکی روز جهان را دریافت کنید.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *