خواص ماهی قزل آلا

مطلب را به اشتراک بگذارید

وقتی به فصول گرم سال نزدیک می شویم، رغبت افراد به خوردن غذاهای گرم و پرکالری کم می شود. ماهی یکی از انواع این غذاهاست. در واقع بسیاری از خانواده ها ماهی را یک غذای زمستانی می دانند. برخی نیز به دلیل آن که طعم و بوی زهم ماهی برایشان ناخوشایند است، هیچگاه از خوردن این غذای لذیذ دریایی لذت نمی برند.

وقتی هم که یکی از اعضای خانواده به خصوص خانم خانه از خوردن این غذای پرخاصیت سر باز زند، تکلیف بقیه اعضای خانواده نیز روشن است. اما لازم است بدانیم که ماهی قزل آلا لذیذترین و محبوب ترین ماهی آب های سرد است که هم اکنون انواع پرورشی و رودخانه ای آن در بازار ماهی فروشان عرضه می شود. قزل خالدار، قزل رنگین کمانی، قزل خال قرمز و قزل دریاچه خزر انواعی از گونه های این ماهی است.

بد نیست بدانید قزل خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی است. قزل رنگین کمانی به دلیل سازش بهتر با محیط از نظر اقتصادی در جایگاه بالایی قرار داشته و هم اکنون به صورت پرورشی تکثیر می شود. این ماهی کمی لاغرتر و کم بنیه تر از انواع قزل دریایی است. قزل خال قرمز رودخانه ای نیز کوچک تر و ارزان تر از انواع قزل دریایی است ولی گوشتی بسیار لذیذ و خوش خوراک دارد.

براساس تحقیقاتی که برای نخستین بار در شیراز روی ۳۰ نوع ماهی انجام شد، ماهی قزل آلا بیشترین میزان امگاـ۳ را داراست. این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود.

قزل آلا به عنوان منبع غنی پروتئین، به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود و تقریبا به طور کامل در بدن به مصرف می رسد. «روی» آن در رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی دارد و مصرف آن در دوران رشد از کوتاهی قد پیشگیری می کند. بد نیست بدانیم سر و کبد این ماهی بیشترین میزان امگاـ۳ را داراست.

قزل آلا را سرخ نکنید

بهترین شیوه طبخ قزل آلا قرار دادن آن در فر، کبابی کردن یا بریان کردن آن است. گفته می شود، ماهی سرخ شده به اندازه چیپس برای سلامت قلب خطرناک است. ماهی در حین سرخ شدن به میزان زیادی مواد مغذی و مفید خود را از دست داده و احتمال بروز امراض قلبی را تا ۵۰ درصد افزایش می دهد و به دلیل جذب روغن موجب اضافه وزن می شود.

همچنین قزل آلای پرورشی در مقایسه با انواع رودخانه ای و دریایی، ید کمتری دارد ولی به دلیل سطح پایین جیوه، مصرف آن برای خانم های باردار، خانم هایی که قصد باردار شدن دارند و کودکان زیر۶ سال توصیه می شود.
مصرف این ماهی برای دارندگان گروه های خونی B و AB  مضر بوده و برای دارندگان گروه خون A مفید می باشد. مصرف آن برای گروه خون O بلامانع است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *