حساسیت به گندم (آلرژی به گلوتن)

مطلب را به اشتراک بگذارید

آلرژی گندم واکنش منفی ناشی از تولید آنتی‌بادی‌های IgE در برابر پروتئین‌های گندم شامل آلبومین، گلوبولین، گلیادین و گلوتنین می‌باشد. اصلی‌ترین واکنش‌های منجر به تولید IgE مربوط به واکنش در برابر آلبومین و گلوبولین گندم می‌باشد. گلیادین و گلوتنین بندرت ممکن است موجب تولید IgE شوند.
برخلاف بیماری سلیاک که ارثی است، آلرژی گندم در هر فردی ممکن است بروز نماید. واکنش‌های آلرژیک ممکن است حاصل مصرف غذاهای حاوی گندم یا استنشاق آرد گندم ایجاد شود (آسم).

آزمایشات بالینی بیانگر این است که آلرژی گندم خیلی شایع نیست اما تصویر درستی از میزان شیوع وجود ندارد. آلرژی در گروه‌های خاص بیشتر شایع است به طور مثال آلرژی گندم در بیشتر از ۳۰% افرادی که در صنعت پخت فعالیت دارند مشاهده می‌گردد.

علائم آلرژی گندم:

واکنش‌های آلرژیک گندم (تولید آنتی‌باید IgE) معمولاً در مدت چند دقیقه تا چند ساعت بعد از خوردن یا استنشاق خاک گندم آغاز می‌شود. بیشتر علام شایع شامل خارش یا کهیر در سطح پوست، اگزما، عوارض گوارشی (انقباض ناحیه شکم) تهوع و استفراغ و اختلالات تنفسی می‌باشد.

تشخیص:

ممکن است تشخیص برای افرادی که واکنش‌های مشابه و مکرر پس از مصرف غذاهای حاوی گندم دارند، آسان باشد. از آنجا که گندم معمولاً با سایر غذاها مصرف می‌شود در بیشتر موارد تشخیص بیماری مشکل می‌باشد. تشخیص معمولاً مستلزم انجام آزمایشات بالینی و بررسی سابقه پزشکی، سابقه فامیلی، سابقه غذایی است.

روش درمان:

داروها جهت درمان این بیماری بی‌تأثیرند. پرهیز از مصرف گندم و غذاهای حاوی گندم تنها راه درمان است. پرهیز کامل گلوتن ممکن است سخت باشد زیرا بخشی از پروتئین گندم ممکن است در سایر غذاها پنهان باشد. از گروه غلات برنج یا ذرت می‌توانند جایگزین شوند. در چنین شرایطی متخصص تغذیه باید به نحوه درمان نظارت داشته باشد.

پیشگیری:
در اکثر کودکان مبتلا به آلرژی گندم، به‌تدریج این آلرژی کاهش می‌یابد. اما در افرادی که در سنین بالاتر آلرژی در آنها بروز می‌نماید. ممکن است آلرژی تداوم یابد. در برخی موارد مشاهده گردیده افرادی که گندم را از رژیم خود به مدت یک سال یا بیشتر حذف می‌نمایند، ممکن است در صورت ورود مجدد گندم به رژیمشان قادر به تحمل آن باشند.
آلرژی به گلوتن گندم بیشتر در افراد دارنده گروه خون B و O مشهود است.

مقالات مرتبط

رایس کیک سیاه دانه

تاریخچه:
منشا اصلی رایس کیک به کشور ژاپن بر میگردد، که این محصول در بین مردم این کشور بسیار محبوب می باشد.
رایس کیک امروزی را چه کسی اختراع کرد؟
در اوایل قرن بیستم “آلکساندر پیرس آندرسون” گیاه شناس مشهور آمریکایی توانست برای نخستین بار، با روشی جدید برنج را به شکل رایس کیک های امروزی در آورد و پس از آن امتیاز آن را در اختیار شرکت های بزرگ تجاری قرار داد.

ادامه مطلب »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *